• Angelica77

Nån med IBS (Kolon Irritabel)=Förstoppade varianten?

Har precis läst på lite sidor om IBS och det stämmer väldigt bra in på mina tarmproblem jag haft under en ganska lång tid nu. Var inne på om det kunde vara laktosintollerans men jag undrar det då jag aldrig har varit dålig (diarré) i magen.
    Utan mer åt det andra hållet. Har förstått att IBS är en ganska vanlig sjukdom som är lite svår att diagnostisera då läkarna endast går på vilka symtom man har.

Nån mer som har liknande:
    *Daglig smärta i magen. Blir värre längre in på dagen.
    *Tarmarna är märkbart svullna. Kan lätt känna tarmarna när jag ligger ner.
    *Platt mage på morgonen, jättesvullen på kvällen. Ser gravid ut i 5 mån.
    *Mkt gaser för jämnan.
    *Kan få ordentliga magknip pga gaserna
    *Smärtan kan ge sig ut i ryggen
    *Trög i magen
    *På senaste tiden en obeskrivlig trötthet. Orkeslös. (Haft mkt problem med magen sista dagarna i samband med det)

Men om det nu är IBS så vet jag inte vad jag ska göra för att ändra läget. Jag äter hälsosamt, fiberrikt, borde kanske röra på mig mer då och dricka mer vatten men annars vet jag inte. Jag är liten o smal i övrigt och jag mår så dåligt över hur min mage ser ut om kvällarna.

Någon som känner igen sig, eller iallafall kan ge tips. Och Ja, jag vet att jag borde gå till läkarn men det är så lätt hänt att man sitter här o diagnostiserar sig själv ju

• Svar på tråden Nån med IBS (Kolon Irritabel)=Förstoppade varianten?
  • Starkast

Magproblem ska man aldrig ignorera. självklart ska du uppsöka en läkare.

• Victors mamma

hej! jag har fått diagnosen IBS, har gjort rektoskopi efter mkt tjat, och äntligen ska jag få göra en coloskopi. jag har oftast diarée, men även hård i magen emellanåt. Nu det sista året har jag börjat få kramper i magen som sitter i upp till flera dygn, jag kan inte göra annat än ligga still med värmedyna på magen. Annars har jag ofta kolik men mkt smärta och gaser i magen. Det är jättejobbigt, men läkarna tar tyvärr inte den här sjukdomen på allvar. Så stå på dig och kräv att bli utredd! Jag fick min diagnos genom att hon ställde ett par frågor, men efter att ha gått och haft problem i så många år fick jag till slut utredning. Man vill ju vara riktigt säker vad det är för fel!
    När du får så där uppblåst mage och ont, prova att drick pepparmynt te eller kamomillte, det lungnar ner tarmarna. Att dricka varmt överhuvudtaget brukar hjälpa. Silicol som man köper på hälsokosten är jättebra med, har det alltid hemma om jag skulle få en ont.
    Lycka till nu och ring din läkere!
    Kram // Sandra

• musiknallen

Hej
    Jag har också IBS och är alltid hård i magen/förstoppad med lösare ibland.
    Jag hade laktosintolernas. Yttrade sig som att när jag ätit fil på morgonen så efter ett tag började jag må illa bli orolig i magen och fick gå på toa fast jag bara lös ibland.
    Be dom testa dig. Man tar ett enkelt blodprov.
    Svullen mage har jag jämt så fort jag ätit något o magkramper, mycket slem i avföringen. Jag vet inte riktigt hur jag ska åtgärda det.

Jag har provat Dimetikon för gaserna hjälper lite grann.
    Bulkmedel är rätt bra mot trög mage typ visiblin, husk eller inolaxol.Dvs fibrer i pulverform.
    Tycker du ska gå till läkare.

• Angelica77

Varit hos läkaren idag. Men fick ingen direkt diagnos tycker jag. Inga tester gjordet utan han kände bara på magen och vi pratade om att jag ska använda Inolaxol & Movicol eller vad det heter. Har dom grejorna hemma sedan jag var så himla hård i magen efter förlossningen. Sen har jag även Dimetikon såg jag så sådana käkar jag för fullt nu.

• Starkast

Vad man läst/hört sätter de ofta IBS som diagnos utan att kolla upp oedentligt.
    Be om en remiss till en tarmkirurg, vill din läkjare inte ge dig någon finns det mottagningar som tar imot utan remiss. Så du blir utredd. Tarmproblem är jättejobbigt och man behöver hjälp.
    En remiss till en dietist är också bra, så du kan få hjälp med vad som är bra att äta.

• Starkast

Mina tarmar har krånglat i 3år och har fortfarande ingen diagnos. Så det kan dröja....

Svar på tråden Nån med IBS (Kolon Irritabel)=Förstoppade varianten?