• eilema

Måste man spackla skarvarna innan man tapetserar om?

Om man hela tiden följer samma mönster som de förra tapetserarna, så att de nya skarvarna hela tiden hamnarpå de gamla tapeternas skarvar, syns det jättemycket då?

Det är en Lillebror !!! (v.33+2=47 dagar kvar!)
  • Svar på tråden Måste man spackla skarvarna innan man tapetserar om?
  • Camiohm

... Jag skulle nog spacka skarvarna innan.. Ett dåligt underarbete tenderar att synas "igenom" tapeten.
    Det finns en typ av kniv som du kan köpa på färgaffärer som du skär bort skarvarna med. När det är gjort spacklar och slipar du.

• LuMa

Det blir ju alltid bäst resultat om underarbetet är bra gjort.
    Det bästa är ju att ta bort den gamla tapeten helt först.
    Vi har precis tapetserat om ett gammalt kök och jag ångrar lite att vi fuskade och inte tog bort tapeten under för det syns rätt bra var dom gamla skarvarna är.
    Hur det blir om man sätter skarven på samma ställe vågar jag inte svara på men risken finns ju förstås att det kommer att synas.

Same shit, different name..
  • eilema

Hm.. specialkniv och grejer.. jag som skulle fixa det nu i så fall! Tar ju bara sån jäkla tid.

• eilema

Vad händer om man spacklar över gamla skarvarna utan att ta bort dom först då? Syns de mycket igenom då också?

• Camiohm

Tja.. Det blir ju iaf inte ett jämt underlag eftersom skarvarna sticker ut.. Fast jag har faktist ingen aning om hur det skulle se ut. Ska jag vara ärlig har jag aldrig tapeserat om själv, bara målat. Men å andra sidan har jag sett frukten av andras dåliga underarbete (i vårat sovrum bland annat).

• eilema
    Camiohm: Jag funderar på att måla 3 väggar och tapetsera fondväggen.. Du som målat, tror du det skulle bli bra med målade väggar plus en tapetserad? Det borde väl vara enklare att måla än tapetsera va? Man behöver inte spackla när man målar på tapeter va? (Lite nybörjare här )
  • LuMa
    eilema:
    Målar du på ospackade väggar så syns det också bra var alla gamla spikhål och tapetskarver är är jag rädd.
    Det är samma där, underarbete är a och o.
    Same shit, different name..
  • malachis mamma

det är viktigt att spackla innan både målning och tapetsering! framförallt viktigt att kolla om tapeten sitter fast ordentligt, annars måste du ta bort det som sitter löst. Kommer annars att bli blåsor

• Curlingmorsan

Vi har precis låtit en målare måla om vårat vardagsrum. Han spacklade över alla tapetskarvar (och slipade) men det syns igenom ändå.

• Ickan

Visst är det lättare att måla än att tapetsera om underlaget är slätt. Då behövs inte så mycket spackling.
    Om man tapetserar så är tapeten mer förlåtande mot ett ojämnt underlag men gamla tapetskarvar under är inte så snyggt. Speciellt inte om nya skarvarna sitter över de gamla.

• malachis mamma

Underarbetet är (eller borde vara) ca 80% av hela jobbet!

Ebbabebba: sånt är surt! kan ni klaga? då har målaren missat grunderna i sin utb. ! att helt få bort gamla skarvar kan vara svårt. men det ska ju inte lysa om dem.

• malachis mamma

Glömde säga att du ska ta bort skarvarna helt om de sitter det minsta löst! sen spackla minst ggr. kul!

Svar på tråden Måste man spackla skarvarna innan man tapetserar om?