• Vilmas Mamma

Hur var det nu med linfrö...?

Hur ska man göra för att få fart på magen, krossat el. inte?
    Hur mycket ska man ta? mm.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur var det nu med linfrö...?
  • Frostizz

Jag skulle inte ta dom krossade..
    Känns som om d sätter mer fart m hela.
    Kroppen kan ändå inte smälta ner dom utan dom kommer ut hela.
    Men känns d konstigt så krossa dom o ta dom m fil..
    mängden är svårt m nån matsked kanske...

• Nimsan

Jag brukar äta dem hela, blanda dem i morgonmüslin.
    ´Det går säkert lika bra att krossa dem om man vill, hela som krossade bildar de ett gelée i tarmen som främjar tarmfunktionen.

Man kan också göra ett avkok på dem och dricka, vet inte hur mycket linfrö för hur mycket vatten dock.

• Svinto78

Min bm sa typ 3 msk om dagen.

~¤~ Mammas hjärta Felicia 060213 och grodan i magen bf i oktober ~¤~
  • Nimsan

Mängd, som Frostizz säger, runt en matsked låter bra

Går också bra att blanda i havregrynsgröt.

• Cashew

kan man ge det även till barn? nån som vet dottern är 1 år

• tilda81

jag har till gröten varje morgon!

• miss marion

Har hört att hela går bra men att man ska undvika krossade. Jag käkar hela linfrön varje dag, I love it!

• miss marion

Förresten är hela bättre för att få fart på magen. Dom bildar ett gelelager runt kärnan och så rutschar dom snällt igenom. Krossade kan innehålla små mängder av något som är lite giftigt så dom bör man undvika om man är gravid.

• patrikiden

Krossade linfrön skall det vara om ni vill komma åt de nyttiga omega oljorna. I hela linfrön så kan inte kroppen bryta ned dom, utan de kommer ut hela - bakvägen.

Vad som är bäst för magen vet jag inte direkt?

MVH Patrik

• PussPrinsen

2 msk i ett glas vatten över natten i kylen. På morgonen har de fått ett geléhölje runtom. Bara att blanda med lite fruktjuice och dricka, inte så gott...men bra för matsmältningen!

• xxC

Har ätit krossade linfrön i gröten eller i yoghurten sedan v 12 ungefär, cirka 2-3 msk. Funkar bra för mig.

• PyretS

Äter också krossade, just för att de ska göra lite mer nytta och ge lite omega 3. Är i vecka 18 nu och har ätit linfrö sen massa år tillbaka. Har aldrig läst att det skulle vara skadligt.

• PyretS

Har hittat det här på Friggs hemsida;

"Linfrön är rika på kostfiber som håller magen i trim. Linfrön innehåller linamarin som bryts ner till vätecyanid mer hjälp av ett enzym som finns i föret och som aktiveras när fröet krossas. Man bör därför inte äta mer än 3 msk krossade linfrön per dag. Hela linfrön bryts inte ner i magtarmkanalen varför näringsinnehåller ej kommer kroppen till godo förutom de vattenlösliga slembildande kostfibrerna som gör tarminnehållet mjukt".

• M C Catta

Är man bara ute efter att få fart på magen är hela bäst. Krossade är däremot bäst om man vill få all näring som finns i fröet. Funkar ungefär lika bra för magen dock (inte lika stark effekt). Jag skulle nog börja med en matsked, många får annars en ganska chockartat effekt

• Lepa

Äter dom hela med fiberrik havregrynsgröt...finns inget bättre o magen e tipp topp!

• lillynea

Krossade linfrö är bra för de innehåller omega 3, hela är bra för att få fart på magen.

Svar på tråden Hur var det nu med linfrö...?