• babyfamily

utan referenser

Hur svårt är det att få jobb utan referenser? En jag känner är UTBildad undersköterska och dessutom kille vilket de brukar tycka är jättebra!!Men han har svårt att få jobb eftersom han inte har några referenser. Ska det vara så svårt är många arbetsgivare så noga med det??

• Svar på tråden utan referenser
  • italienskamamma

Det beror väl på vilket jobb man söker. Jag har bott länge utomlands och har alla mina referenser där och inte många vill ringa dit de inte ens kan språket, så det är lite krångligt.

• MartinB

Har fått samtliga av mina arbete utan referens.
    Var på intervju för någon vecka sedan där de frågade om de kunde ringa min nuvarande arbetsgivare som referens. Jag sa blankt nej.. Fick jobbet :)

• Xara

På alla jobb jag har haft har de ringt två-tre referenser! Absolut obligatoriskt på den sorts jobb jag har sökt och haft. Men det är säkert helt beroende på vad man är ute efter.

Fast referenser har man väl 'alltid'? Har han aldrig jobbat / praktiserat någonstans, kan det ju fungera med en lärare eller till och med någon han känner (utanför familjen, lämpligen )!

• brokig

En gammal hyresvärd, universitetslärare, handledaren för examensarbetet, praktikplatsen, sommarjobbet, ordföranden i bostadsrättsföreningen, någon från tiden under förtroendeuppdraget...etc

Någon måste han väl ha som kan säga något gott om honom? Annars är det på tiden att skaffa sig några förtroendeuppdrag eller praktikmeriter.

• ming

Det måste ju inte vara en arbetsgivare som ger referenser, utan kolla med såna som brokig föreslår.

Svar på tråden utan referenser