herpes munsår...?
Jag undrar ifall det är någon fara att få herpes på munnen när man är gravid? Är i v 29. Har man nått skit i kroppen när man få detr eller kan det bara dyka upp? Det är 12 år sedan jag fick herpes sist.
Jag undrar ifall det är någon fara att få herpes på munnen när man är gravid? Är i v 29. Har man nått skit i kroppen när man få detr eller kan det bara dyka upp? Det är 12 år sedan jag fick herpes sist.
Näe, det är ingen fara. Har man haft det innan, så är risken stor att man får det igen, även om det går många år mellan.
Har man en gång fått herpes så har man alltid herpes. Det ligger latent i kroppen, följer nervtrådarna. Så har man en gång haft munherpes så ligger viruset latent i nervtrådarna kring munnen. En del får bara en lätt infektion och sedan kanske aldrig mer utslag, medans andra får nya blåsor så fort de är nedsatta; tex vid trötthet, mens, andra infektioner, stress etc etc.
Munherpes är inget farligt alls vid graviditet, se bara till att ha nogrann handhygien när du pillat på blåsorna och såret som blir sedan. Detta för att förhidnra smitta. Du kan nämligen smitta dig själv med munherpes till vaginan och att ha herpes vaginalt är inte bra om den är aktiv (alltså blåsor) vid förlossning då man kan smitta bebisen.
Obs! Det finns två sorters herpes, munherpes och könsherpes men man kan alltså ha munherpes på sitt kön och munherpes är ofta lindrigare än könherpes.
Jag har också fått tillb. min munherpes (munsår) under denna grav. Har inte haft det sen jag var liten (förutom nån enst. gång) jag fattar inget! Jag vaknade imorses och där var det!
nån som vet om man kan använda sån salva som man brukar fast man är gravid. Jag har inte fått några munsår men skulle inte bli chockad om de ploppade upp, har nämligen drabbats av influensan + är gravid= hög risk.
Jag brukar använda vektavir, kan man göra det trots gravidiet?? bra att veta i förväg så man snabbt är beredd.
Vi som lider av Herpes skall inte använda Anti eller Vectavir under graviditeten. Det finns ett läkemedel på Apoteket som heter Healip, tyvärr inte lika effektivt men det funkar. Tar någon extra dag för blåsorna att försvinnan bara.
Jag vill bara tipsa om de transparenta munsårsplåster som finns på apoteket. Det känns mycket fräschare med ett sådant (blir så otroligt kladdigt med salva) och man slipper få smuts i såret. Dessutom läker munsåret lite snabbare.
å tack för alla tips.