• Sagalin

Åderbråck i underlivet

Jag tror att jag fått åderbråck på min ena blygdläpp. Inte speciellt kul och med tanke på att man bara är i v35 så är det ju ett tag kvar till förlossning, som jag har förstått att åderbråcken försvinner efter.

Kan man lindra besvären på något sätt? Kan jag använda Alcosanal, eller vad salvan heter? Jag använder den till mina hemorrojder som också har fått under denna grav.

Det är verkligen kul att vara gravid med dessa besvär

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet
  • en 2 kids morsa

jag hade samma besvär när jag var gravid men blev aldrig rekomenderd nått av läkaren.. fick ju även på vä. ben inte kul för dom finns ju ändå kvar.. men när jag har haft sex eller har mens så kommer till baka i under livet.. inte kul

• en 2 kids morsa

mina åderbråck kom redan runt 20.e veckan..

• Sagalin

Mina besvär började väl för 2 veckor sedan. Jag har trott att jag har foglossning Men igår kollade jag mig med hjälp av en spegel och då såg jag hur blodkärlen var helt svullna och upphöjda som vanliga åderbråck.

• en 2 kids morsa

oki och man känner ju åxå att det liksom står ut.. uppsvällt , men jag vet faktiskt inte för jag hade ju aändå väldiga besvär just den grav.så jag var sjukskriven men tror inte att jag fick nått imot det... men hör efter

• mrslind

jag fick också på blygläppen men de försvann lika fort bäbisen kom ut.

• ullis83

Tror jag har vad ni pratat om här..hur ser det ut om man har det?

• Beckah82

Oj vecka 35?! Det är ju jättesent tacka och ta emot att det kom såååå himla sent!

Första graviditeten fick jag i vecka 25 och denna ännu tidigare!

ullis83 skrev 2007-04-05 05:56:49 följande:
    Tror jag har vad ni pratat om här..hur ser det ut om man har det?
    Ser ut och ser  ut....det är svullet och lila typ men det är viktigare hur det känns: Gör ont, det pulserar, känns som ska sprängas, insidan håller på att vändas ut och in osv osv...
    ♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • ullis83

Ok,då är det nog inte det..jag har typ svarta blodansamlingar på blygläpparna..kan det vara hemrojder tro?

• Beckah82
    ullis83 skrev 2007-04-05 06:14:02 följande:
    Ok,då är det nog inte det..jag har typ svarta blodansamlingar på blygläpparna..kan det vara hemrojder tro?
    Men alltså, Åderbråck ÄR typ hemorojer fast i slidan...så det är nog Åderbråck du har.
  • Bzanna

Hmm, tror jag också verkar ha drabbats av det, tyvärr!
    Men vad kan man göra för att lindra besvären, då?

~ Anna, mamma till lilla ängeln *Youlina* 050403 & liten (Mio?) i magen, BF 070508 ~
  • Beckah82
    Bzanna skrev 2007-04-05 12:06:56 följande:
    Hmm, tror jag också verkar ha drabbats av det, tyvärr!Men vad kan man göra för att lindra besvären, då? ~ Anna, mamma till lilla ängeln *Youlina* 050403 & liten (Mio?) i magen, BF 070508 ~
    Kyla lär hjälpa typ sitta med något kallt mot byxorna...kaske en PET-flaska med isvatten
    (fick det tipset i min BF-tråd)

Annars kan man höja fortänden på sängen så att det är en liten lutning. Då rinner bloder tillbaka något. Detta gäller både åderbråck i benen och i slidan.
  • Bzanna
    Beckah82 skrev 2007-04-05 12:27:00 följande:
    Kyla lär hjälpa typ sitta med något kallt mot byxorna...kaske en PET-flaska med isvatten (fick det tipset i min BF-tråd)Annars kan man höja fortänden på sängen så att det är en liten lutning. Då rinner bloder tillbaka något. Detta gäller både åderbråck i benen och i slidan. ♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
    Jo, lite kyla har jag också hört ska hjälpa. Har just nu en fuktad binda, som legat i frysen ett tag, men nu har ju den liksom tinat upp, och det pulserar typ lika mycket igen.

Finns det ingen rent medicinsk hjälp att få? (Ska iofs träffa en läkare om en vecka, så jag tänkte kolla med henne då, men tänkte höra efter här innan...)
    ~ Anna, mamma till lilla ängeln *Youlina* 050403 & liten (Mio?) i magen, BF 070508 ~
  • Bzanna

Helt OT, men ändå...

Beckah82, jag "stal" eller rättare sagt kopierade, dina två söta hjärtan i sidfoten, hoppas det inte gjorde nåt? Fundersam

♥ Anna, mamma till lilla ängeln *Youlina* 050403 & liten (Mio?) i magen, BF 070508 ♥
  • Bzanna
    Beckah82 skrev 2007-04-05 12:36:32 följande:
    Sådana där geléinlägg man kan ha i skorna då? De ser ju nästan ut som bindor. Om man kyler ner en sådan? ♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
    Kanske det! Smart, värt att pröva! Glad
    ♥ Anna, mamma till lilla ängeln *Youlina* 050403 & liten (Mio?) i magen, BF 070508 ♥
  • Mamsan

Hej hej.....har oxå haft samma sak alla mina grav........vulva varis som det så fint heter, på ena sidan...vänster, försvinner dock efter grav som du hört..

• SizziSonny

hur märker man att man har de? *oerfaren*

Svar på tråden Åderbråck i underlivet