• AnetteGunnarsson

Tillväxtkontroll, -16%??!!!!! V.34+6. Vad hade Ni då???

Hej!

Visst är det väl helt normalt att bebisen är -16% för litet enligt det där normalsnittet??!

Skulle gärna vilja att fler som gjort tillväxtkontroll runt vecka 35 ville skriva hur mycket de sa att bebisen vägde då...... Skulle vara så snällt, vill se va olika det kan vara, och vad som ändå är helt normalt!!!!!!!

I vecka 34+6 såg min bebis mått ut såhär;
    BPD: 81 (-7mm),
    AD: 97 (-3mm),
    Vikt: 2151g (-16%).

Tack så jätte mycket!

Vänlig hälsning
    Anette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-23 10:17:10:
    Kan ju tillägga också att alla värden är bra, normalt med fostervatten, hjärtat slår så fint så, den rör sig för fullt, och allt såg helt enkelt bra ut.
    Min mage hade nu på två veckor endast växt 1cm, men det är väl normalti slutet att den kan växa olika fort och ibland avstanna för att sedan helt plötsligt bara pang så har den växt flera cm igen????
    Tack för svar!
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-23 10:25:00:
    BDP är huvudet
    AD är magen
    Femur är lårbenet
    Har jag för mig?! :)

• Svar på tråden Tillväxtkontroll, -16%??!!!!! V.34+6. Vad hade Ni då???
  • väntar fjärde barnet

Min låg på +43 % i vecka 34 =)

• Tiwi

Min dotter låg på +33% i v.38. Hon föddes två veckor senare och vägde 5090g.
    Felmarginalerna är stora vid såna ul. Har ingen koll på vad som är "normalt"?

• väntar fjärde barnet

Glömde skriva,, han vägde 5170 när han föddes.

• mini79

Jag var på tillväxtUL i v 34+0.
    Mått: BPD 83-4
    Bukdiameter 93-3
    Femur: 60-7
    -10%
    Uppskattad vikt 2000g

Vad är AD för mått?

• julia81

Kom ihåg att tillväxtul har en felmarginal på +/- 10 %. Kanhända att din bebbelito är alldeles normalstor -16% är ju iaf fortfarande inom ramen av vad som anses  vara normalt.

Min son låg på +17% och vägde 3865 när han föddes i v37+0

Lycka till!

• girafftjej

Hej!
    Var på kontroll igår för första gången. Mitt Sf mått har stått still de senaste 2 veckorna. Är i v 37 och knodden vägde 2400g.
    Men allt var bar annars här oxå, fostervattenmängd, tillförsel i navelsträng och så. Jag ska tillbaka om 2 veckor igen och kolla hur det ser ut då, om inget har hänt innan dess...

• Elias och Tuvas mamma
    I veckan 32+2 va min bebis.

BPD:  80
    AD:    86
    FL:     61
    VIKT: 1490

och så står det -13.
  • anza

Jag fick min tjej i v. 34+6. Hade varit på UL samma dag och de sa att hon var -22%, skulle väga nånstans 1800g om jag inte minns fel. 13 timmar senare var hon ute med snitt och vägde 2510g, endast -3%.

Så med andra ord kan UL slå fel ganska rejält. Det handlar om m.m. när de mäter.

Anna stolt tvillingmamma till Anton och William 060718 och Julia 050309.
  • hammarby

Min son låg på -12% och han vägde 3145 gram när han föddes i vecka 37+5.

Jag tror att du kanske får en lite mindre bebis..sen finns det ju felmarginal på mätningen..du kan gå över tiden så att bebisen växer på sig också.

Tyvärr kan jag inte tala om för dig vad min son hade för mått, för de snodde alla papper ur min mapp innan vi åkte från BB. Jag fick nästan slåss för att få behålla vissa av ul-bilderna. Sjukt!!!

(¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 9 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • mica79

var på tillväxtkontroll igår då min sf-kurva inte gått uppåt.men kors i taket..väntade mig en liten plutt i magen men nu i v.33+3 beräknas den väga redan 2600 g. tror att det var +14%

• hammarby

Vad som räknas som "normalt är väl -20% till +20%. Sen är det ju det där med felmarginalen när de mäter också.

• AnetteGunnarsson

Hej alla, och tack så mycket för svar!

Tycker det är jätte konstigt det här med minus och pluss, för det verkar ju som det är väldigt vanligt att man har pluss eller minus, och men att bebisen ändå är mycket större när det kommer ut!

Våra BM säger inte heller någonting om att "men det är helt normalt" utan dom gör oss istället oroliga..
    Jag som tur läser mycket om alla dessa olika saker och inser ju att det är ingenting att oroa sig för, det är ju helt normalt. Medans min pojkvän som inte läser någonting kring detta blir ju helt svimmfärdig och blir jätte orolig!

Suck.

• julia81
    Hammarby: Fick du inte kopiera dem heller? Det gjorde jag med alla mina papper, tog tom en del av ctg-kurvan som minne Så tråkigt att inte ha något kvar, för det är ju roligt att jämföra graviditeterna med varandra..
  • Andreas tjej

Min BM sade att upp till 22% avvikelse var OK.
    Var det mer än så skulle man ta sig en funderare.

• Kickans mamma

-16 är nomlt och varje % gör inte så mkt 10% på 3,5 kg är 350 gram och en bebis som kommer ut och väger 3,2 kg räknas helt normalt. felmarginalen är 10% om jag inte minns fel. jag fick veta när jag sprang på all tillväxt UL (min dotter växte inte) att man räkanr ofta mer fel på stora bebisar än på de som är små.

• Snäckan6

Gjorde tillväxtUL samma dag som jag födde (38+4).

BPD: 89 (-5)
    AD: 97 (-13)
    Femur: 69 (-6)
    Vikt: 2432 g (-30%)

Ett par timmar senare födde jag en flicka på 48 cm och 2530 g.

• hammarby
    julia81..

Jag blev så chockad av att hon ryckte till sig alla papper så fort att jag inte tänkte på att fråga.
    Jag hade gärna kopierat dom, det hoppas jag att jag hade fått!

AnetteGunnarsson..

Men tänk så här istället...OM något vore onormalt, så hade hon sagt till. Du hade kunnat fråga när ni var där också. Men man börjar oftast grubbla på saker efteråt..
    Jobbigt det där.
  • felixen

Hejsan!
    Har gjort ett tillväxtul idag v34+6
    BPD 92mm +5
    AD 107mm +7
    FL 68
    Vikt 2900 g +23
    Enligt vikten verkar det som det e en ganska stor bebis den beräknas öka ca 1 kg till om den kommer när den ska. Anledningen till att det gjordes en viktskattning var att jag har ett litet sf mått som bara hade ökat 1 cm på 3 veckor men de måtten verkar inte vara så mkt att lita på eftersom bebis var stor inte liten!

Svar på tråden Tillväxtkontroll, -16%??!!!!! V.34+6. Vad hade Ni då???