• Tinka70

Beskärning? Brännässlor?

Jag har ett gäng äppelträd som måste beskäras, är det för sent på året för det nu? (Bor i Södra Dalarna)

Så har jag en häck mot grannen bestående av en massa olika sorter bland annat vide och syren och nåt med långa nålliknande taggar på är det för tidigt på året för att kapa ner den? Tänkte kapa ända nere så att den förgrenar sig (det gör den nu ca 2 m över marken och den är över 4 m hög)

Sen undrar jag om nån har ett bra knep att ta död på brännässlor? Har hela häcken full (aj).

Hoppas nån FLare är bättre än mej på sånt här

• Svar på tråden Beskärning? Brännässlor?
  • anilova

å kan man säga att det är för tidigt att beskära Äppelträd går ypperligt att beskära i sommar också, då läker de bättre och man ser bättre var man ska skära. Så gör jag på landet. Att de beskars mitt i vintern var väl mest för att trädgårdsmästarna hade lite att göra då, men på sommaren har de fullt upp. Och så tål träden det.

Men jag tror att du fortfarande kan beskära, det beror väl på var någonstans du bor.

• Tinka70

Tack anilova för ditt svar!

• MollyJones

Om det är för varmt och saven har börjat stiga i träden kan de blöda ganska mycket. Juli-september är bra månader att beskära äppelträden. Angående syren så tycker jag du ska vänta med att klippa tills den har blommat, annars klipper du av blomanlagen. Om du ska klippa ner hårt är det bra för de flesta buskar att bli klippta i juli-september också, de har hunnit samla näring under sommaren och är starka, samtidigt som de har några månader på sig att komma igen innan det blir kallt. Lycka till!

• Tinka70

Tack MollyJones! Då känns det lite som om jag kan ligga på sofflocket ett par månader. Eller kanske göra annan nytta...

Nån som kan ta död på brännässlor får också gärna komma med tips!

• Tinka70

Nässelsoppa ÄR gott men barnen bränner sig om benen! Ingen som har ett tips?

• ALJO

Det är nog bara handrensning som gäller, nässlor har ganska grunt rotsystem, så efter ett par säsongers rensning så borde dom vara utrotade.

• Tinka70

Tack ALJO för ditt något depprimerande svar

Önskar att det fanns nån mirakelkur men det är nog som du säger bara att hugga i...

• virre27

Brännässlor är ett gissel i trädgården precis som kirch kål. Rensa, rensa det är nog det ända som finns att göra.
    Tidningspapper i ett par år tror jag inte hjälper mot nässlor. Annars ska man utrota ogräs med tidningar som man lägger över och täcker med jord.
    Tyvärr, rensa bort roten och jag kan säga det är massor av rötter och de är något gula i färgen.
    Lycka till.

• MollyJones

Om du inte vill anstränga dig och tycker det är okej att det tar ett tag så tror jag ändå du kan försöka med täckduk eller presenning att kväva nässlorna med. Ett par säsonger så är du nog av med stickisarna.

• Tinka70

Tack för svaren, har redan börjat dra rötter...

Kruxet är att det är hela häcken ca 40m och alla rabatter o hela hallonhäcken som är full *suckar* så därför är det lite svårt att täcka över dem.

• MollyJones

Urk vad trist! Men då gör du rätt i att börja rycka redan nu i alla fall, så de inte får nån chans i år. Hoppas du har bra vantar så de inte sticks igenom. Stort lycka till!

• New Dawn

Jag har en syren-berså som var full med nässlor så för några år sedan klippte vi ned den ända till marken. Förlorade visseligen blomningen, men kom åt att rycka nässlorna. Det tog ca 2-3 rensningar under säsongen så var det mesta borta.

Lycka till!

Svar på tråden Beskärning? Brännässlor?