• törnros

ögonoperation snälla svara!!

jag ska snart göra en ögonoperation
    jag undrar om nån här gjort elsa metoden ..är det bara ett öga i taget då? Hur länge dröjer det innan man kan jobba igen?tycker ni att det är okej att jag sjukskriver mej,,eftersom detta kommer lite plötsligt att få en så snart tid (en vecka) grejen är den att ansöker jag om ledigt så är det inte säkert att jag får det ..o man vill ju helst göra detta så snart som möjligt!man är ju så nervös..snälla ni som gjort denna laseroperation för närsynthet..BERÄTTA!!jag verkar få välja mellan lasik och elsa metoden......

• Svar på tråden ögonoperation snälla svara!!
  • Fröken Inga

Jag har aldrig gjort just elsametoden men har opererat ögonen både med kniv och laser flera gånger för gråstarr och efterstarr. De laserbehandlingarna jag har gjort så har jag mått bra efteråt och kunnat arbeta. Ögonen har varit lite irriterad och jag har tagir droppar. Vid vissa operationen ska man ju vila ögat någon vecka. Ring ögonkliniken och fråga. Du kanske kan arbeta ändå om du opererar ett öga i taget och kan använda ögonlapp. Det är bra att ha vilket fall eftersom man får ont av att anstränga ögat. Med lapp kan du titta på tv och läsa utan besvär. Jag har alltid fått operera ett öga i taget.

• törnros

Tack för ditt svar.
    Jag får lita på att läkaren vet vad som är bäst.
    jag skulle ändå vilja veta mer om elsa behanlingen av nån som gjort den..hur du som gjort den upplevde den?..och om du tog ett öga i taget?...jag ska göra den här laserbehandlingen på globen ögonklinik.....nån som varit där?

• Göteborgstjej

Globen i Göteborg? Eller Sthlm? Jag ska operera mig där (i Göteborg)om 2 veckor, valde lasik pga att jag vill få färre biverkningar efter. Har en kompis som gjorde elsa som hade SVINont en vecka efteråt, men sen blev det iofs bra.

• pjuuh

Jag kan inte svara för Elsa-metoden, men kanske är det intressant ändå att få veta hur jag upplevde lasikoperationen som jag gjorde på båda ögonen på en gång. Det är det bästa jag gjort, och den bästa investeringen jag nånsin gjort!

Precis när jag kom ut från operationen kändes det som att jag hade grus i ögonen och det sved lite, och det var sjukt jobbigt med dagsljuset trots att jag hade heltäckande solglasögon. Jag åkte hem, drog ner persiennerna och sov (med solglasögonen på för det kändes ljust ändå trots persiennerna ). När jag vaknade efter två timmars sömn hade jag ingen gruskänsla längre och såg med full syn.

Jag tog bara semester den dagen jag gjorde operationen och sen jobbade jag som vanligt. Men man får vara noga med att använda solglasögon några veckor. Jag hade solglasögon så fort jag gick utanför dörren (opererade mig i maj) hela sommaren för jag var så ljuskänslig. Ljuskänsligheten avtar med tiden och efter ett år så ska man vara som vanligt. Fast jag tycker fortfarande att jag är lite mer känslig för ljus än jag var innan så jag är jättenoga med solglasögon fortfarande, trots att det var 7 år sen jag opererade mig.

Lycka till med operationen, vilken det nu blir!

• Gabbesmamma

Jag görde Lasik för 2 månader sen, det bästa som jag gjort på länge.Kan rekommendera Dr Pourehavad (tror jag att han heter) på Globen i Stockholm.
    Om någon vill ha 1000 kr. rabatt, kan ni höra av er, både jag och den som ska opereras får alltså 1000 kr. Sedan får ni 1000 om ni överatalar nån.

Jag hade varken ont eller infektion.

Kul nu när min man kommer med sin påse med linser!!

• Gabbesmamma

Min läkare sa att jag ska blunda resten av dagen, jag var skit nyfiken men blundade . Det var underbart att vakna dagen efter och se bokstäverna på tavlan.

Svar på tråden ögonoperation snälla svara!!