• Lissen

Vilka hotell har ni bott på i Åbo/Nådendal (Muminvärlden...)?

Hej,
    skulle gärna vilja veta om någon har kryssat till Åbo och varit på Muminvärlden, och vilket boende ni då har valt? Det ska finnas något spahotell och även ett familjehotell med äventyrsbad på. Hur många nätter är lagom - 1 eller 2?
    Tusen tack för svar!

• Svar på tråden Vilka hotell har ni bott på i Åbo/Nådendal (Muminvärlden...)?
  • hotten

nådendalen har inga äventyrs bad men passar bra för barnfamiljer oxå, speciellt på sommaren då den har fin sandstrand brevid oxå.
    minibil tåg som kör mellan hotellet å mumindalen osv..

äventyrs bad kan du nog inte hitta närmare än Åbo, å det blir en bit till mumindalen..

• Lissen

Jag menade nog det hotell i Åbo - Holiday Club Caribia heter det visst, de har lite vattenrutschkanor och dylikt.
    Men Åbo ligger väl inte långt från Muminvärlden?
    Bör man ta med sig bilen på färjan kanske? Har en 3-åring och en nyfödd vid resetillfället.

• Mrs

Har bott på spa hotellet, det är helt ok, funkar nog
    med barn också, även om jag inte såg några barn när jag
    va där.

Kanske två nätter ? Då kan man ju åka över med dagbåten,
    sova på hotell, gå på mumin en heldag och sen bada följande
    förmiddag och sen checka ut och kika runt lite i nådendal
    innan kvälls båten hem ? !
    Det ska vi satsa på nästa sommar när våran tjej är större.
    Jag ääälskar mumintrollen.

• Hannahs mamma

När vi va där i sommras bodde vi i åbo på Sokos hamburger börs hotel nånting

Kommer itne riktigt ihåg... de låg inte alls långt från båten iaf. (10 min med buss) och sen kom en buss och hämtade oss på morgonen och tog oss till nådendal,

I'm fighting total mental breakdown here.
  • Mrs

Svarar igen :)

Såg ditt nya inlägg nu, Caribia är skoj ! Där har min kusin bott, säkert bättre för 3 åringen.
    Nådendal/mumin är ca 20 min med buss från Åbo. Har ni en nyfödd skulle jag satsa på Caribia och bil, trots att det blir lite dyrare med bilen :)

• hotten

tillräckligt långt för att det inte känns smidigt att ta sig fram å tillbaka, med barn på semster nä det beror ju på vad man tycker förståss..

men en 3 åring å en nyfödd behöver väll inte massa stora vattenruchkanor??? spara det till senare, eller kanske det är du som vill dit?
    brukar vara många just sånna småttingar på nådendal spa, kan däremot tänka mig att en 6-8 åring inte tycker det är fullt så kul...

vi bor ju i norrland så vi har bilat ner genom finland

• Lissen

Tack för era tips.
    Mrs - det låter mindre stressigt med 2 nätter så det blir nog att satsa på det. Vi ska dessutom resa med familj som är bosatt i USA så det blir roligt för dem också. Jag tror också Caribia passar bra till min 3-åring, som älskar att bada och gärna åker till äventyrsbad (och nej Hotten, jag har inget eget behov av vattenland och självklart inte min nyfödda heller, men min äldsta har badat sen hon var liten och jag tycker inte det är rättvist att hon ska få stå tillbaka på skojigheter bara för att hon ska få ett lillasyskon, tänker man så måste man ju vänta i evigheter innan man gör saker med sitt barn).

Hej hopp

• hotten

lissen, det var inte så jag menade, bara att jag inte träffat 3 åringar som klarar av att simma å därmed åka alla stora grejer, utan att man just i den ålder är lika nöjd med att plaska i olika pooler med bubblor osv... å alla ungar på nådendal verkade då nöjda med att bada, se på små djur, leka på gården å sedan hopp i badet, åka tåget, osv.. (vintertid är det nog mindre barnfamiljer där)
    å i mitt tycke får föräldrarna mer ut av nådendal. lyxigare osv.

men visst tycker man som du att barnet är för stort för att kunna ha skoj där så är det ju helt annan sak..

• dotter o son

Vi gillade Caribia! Dottern var 2 1/2 år och tyckte att "äventyrsbadet" var kul (vi med)! Så mysigt att glida ner till badet i hotellbadrocken.

Det gick bussar från hotellet till Muminvärlden. Hade varit jättesmidigt om vi hunnit med den på morgonen, men då badade vi.
    Det gick bra att åka med lokalbussen också! Hållplats utanför hotellet och byte i Åbo.

Ta 2 nätter så ni hinner utnyttja badet!

Svar på tråden Vilka hotell har ni bott på i Åbo/Nådendal (Muminvärlden...)?