Får man säga "mulatt" elelr är det politiskt inkorrekt?
Som ovan.
Som ovan.
*puff*
oj vilken svår fråga!
men allt man säger just nu om "färger" på olika människor är väldigt känsligt, så jag antar att man inte får säga det!
Jg anser att det ligger i betraktaren ögon om vad som är "ofint" eller inte.
Jag tycker att mulatt är ett okej ord. Det beskriver en person som är barn av en mörkhyad och en vit person.
Jag märkte att jag inte har något bra ord för att beskriva neger/mörhyad/svarting/afrikan på. I vardagligt tal säger jag neger för jag anser att det ordet inte är nedsättande. Det är samhället som förnedrat det ordet genom att jämföra det med det amerikanska skällsordet nigger. Negro betyder svart på latin, spanska och många andra språk.
Tycker inte att man ska säga mulatt. Skulle aldrig komma på tanken att kalla min son för mulatt. Han har ett namn faktist. Sen varför ska man kalla folk för vilken färg man har?
Mulatt kommer från ordet mula, alltså en blandning mellan häst och åsna...
Var kommer mestis ifrån då ?
från latinets mixtus som betyder blandad
"En mulatt är en person av blandad härkomst från afrika söder om sahara och europeiskt ursprung. Exempelvis en person med en svart och en vit förälder. Ordet kommer av det spanska mulato, som har samma betydelse. Från början och i kolonialt sammanhang avsåg det en manlig avkomling av spanjor eller portugis och en afrikan. Mulata används med stolthet av brasilianska kvinnor med denna biologiska bakgrund."
"Mestis (spanska mesti'zo, av latin mixtus, "blandad"), traditionell benämning i Latinamerika för avkomling av en vit man och en indianska eller av en indian och en vit kvinna, samt även benämning för avkomling av kreol och infödd på Filippinerna."
Det finns alltså inget fult i att säga ex Mulatt. Däremot kan man GÖRA det fult..
Jag ser inget fult i ordet mulatt, ser å andra sidan inget fult i ordet neger heller. Nigger däremot har en negativ laddning tycker jag, så det skulle jag aldrig använda.
Jag tycker heller inte att det ligger något rasistiskt i att använda ord som mulatt, neger, vit, etc. Däremot kan det som med allt annat betonas och användas nedsättande. Dock är jag personligen mycket sparsam med att använda dessa ord, för det är inget jag behöver direkt i min vardag.
Förhoppningsvis i aug. stolt förälder till en liten "mestizo" flicka. :)
Jag får inga dåliga vibbar av uttrycket i alla fall. Men jag vet inte riktigt vad det egentligen betyder. Det handlar väl om vilka föräldrar man har, och säger inte mycket mer än så. Det finns inte ofta tillfällen då man behöver prata om barnets föräldrar på så vis, så jag ser inga tillfällen då man kan använda ordet. Ska man beskriva utseende måste man ändå beskriva utseendet. Ordet räcker alltså inte särskilt långt. Tja, jag vet inte *spekulerar*
När min dotter var bebis så fick jag nästan alltid frågan om hon var adopterad (hon är en kopia av mig fast med vackrare färger) och enda sättet att få folk att förstå var om jag berättade att hon var mulatt och jag var hennes mor och hennes far var ifrån USA.
Jag använder sällan ordet mulatt men min dotters pappa henne för "mulato baby" det är hans smeknamn på henne.
Har inte märkt att hon mått dåligt av det ännu
Nej, du ska säga homo sapiens.
Det är det enda rätta.
Sverige måste vara det enda landet i världen som problematiserar skitsaker som detta. Det är tydligt att vi inte har några riktiga problem i detta land.
Har svårt att se folk sitta i skyddsrum i Irak och diskutera huruvida det är lämpligt att säga svart eller vit, eller sälja rosa glassar.
min sambo är mulatt (spansk-kinesisk-afrikansk mix) och kallar sina döttrar "mulata". För att vara mer exakt kallar han de: la mulata, la china, la negra och den minsta som förmodligen blir ljus: una havao (mulatt med ljusa färger)..
För mig finns ingen dålig laddning i orden utan de sägs med stolthet..
Hmm. För mig finns det inte helelr någon negativ laddning i ordet, men eftersom det går att reta upp sig på allt nuförtiden ville jag gärna kolla vad andra tyckte.