• lilllinda

Målat men färgen visade sig vara mer rosa än beige- hur dämpa det rosa??

Provar under denna rubriken också och ser om jag har tur att få tips.

Vi köpte färg härom veckan för att måla om bebisens rum (bebisen föds om ca en månad och vi vet ej könet) vi valde en ljus beige färg från Beckers, på provkartan är den beige och tittar man i färgburken är den beige. MEN på väggarna ser den nu rosabeige ut och detta var inte vad vi ville ha..

Med vilken färg på matta, gardiner osv kan jag dämpa den rosa tonen?

Väldigt tacksam för svar!

Kan tillägga att vi målade på rena vita väggar och färgen har varit torr i några dagar

• Svar på tråden Målat men färgen visade sig vara mer rosa än beige- hur dämpa det rosa??
  • Saara

Liten nyfiken bara, vad heter kulören? Jag jobbar på AlcroBeckers

• TjorveniSkåne

Är det inte lättare att måla om, så att ni blir helt nöjda? Köp en provburk och måla någon kvadratmeter, så ser du ju!

• lilllinda
    Saara skrev 2007-03-23 19:59:20 följande:
    Liten nyfiken bara, vad heter kulören? Jag jobbar på AlcroBeckers
    Det är väggfärg bas nr S 1005 Y60R
  • mimmi006

Om man målar över något och vill dämpa borde du nog ta något som drar mot grönt (komplementfärg till röd), borde fungera likadant med inredningen. Det kluriga är att man brukar också förstärka färger genom att använda den motsatta färgen... jag gjorde dig nog inte klokare nu sorry! Jag skulle antingen måla en gång till med en beige färg som drog mot gult (och var ganska mättad= "smutsig") istället eller ha vita textilier till...

• lilllinda

Vi har varit och inhandlat bård (beige bas, blå kant och nalle mönster- svårt att förklara, men den är fin) som gör färgen lite bättre om jag ska vara helt  ärlig, sen med rätt ljussättning så tror jag att vi kan komma ännu längre! Sen gäller det att få upp lite tavlor på väggarna samt gardiner så kan det nog bli riktigt bra!

• Nattalina

Här är en som aaaldrig lyckas välja rätt färg från början. Till min sons rumm fick jag köpa 6 (SEX) provburkar innan det blev rätt färg och så har det typ varit i alla rum jag målat. Fattar inte att det ska vara så svårt... eller så är jag för petig.

Hur som helst, jag skulle ia alla fall måla om det om jag inte var helt nöjd. Det är inte kul att gå och vara tveksam.

Svar på tråden Målat men färgen visade sig vara mer rosa än beige- hur dämpa det rosa??