• Melami

*Hejsan! Jag och sambon försker få barn

Hejsan!

Jag och sambon försker få barn och när jag tänker på framtiden med ett barn så kommer även lite ångest. Ångest över min kräkfobi.
    Jag har aldrig haft maginfluensa vad jag vet och kräks nästan aldrig. Samma gäller min sambo.
    Jag har inga problem med djurkräk så egentligen vet jag inte vad jag är rädd för. Avskyr fulla människor och får panik om jag vistas i samma rum med för många fulla - för att dom kanske kräks.
    Kan vara nojjig och extra noga med t.ex mat för jag är så rädd att bli magsjuk.
    Får smått panik om jag varit hos någon som fått maginfluensa, eller om någon magsjuka går på jobbet.
    Fasar dör den dagen sambon och jag blir magsjuka samtidigt för vi har bara en toalett.

Tror ni jag kommer klara och bli mamma? Något tips på hur jag ska bota min fobi?

Snälla hjälp...

• Svar på tråden *Hejsan! Jag och sambon försker få barn
  • 3påG

Har ni aldrig haft maginfluensa så hör ni nog båda två till de 5% som bär på en gen som gör att ni inte kan få det..
    Kan det inte vara så att du har fobi för att du aldrig har kommit i kontakt med kräk??
    Visst är det jätteäckligt när barnen kräks, men tänk på att i början så är det bara mjölk som kommer upp. Du hinner vänja dig.. So what om du hulkar när du blir ner kräkts, det får man ta när det gäller ens kids!
    Lycka till:)

• lilyminna

ååå..stackare...jag har också kräkfobi...och en del andra fobier också..men jag har 2 barn och hoppas jag inte är en sämre människa för det...

det är ju inte det som avgör om du klarar att bli mamma! Det är klart att du fixar det, men för din egen skull kan du ju gå o prata med nån eller prova KBT som tydligen ska vara effektivt, men det brukar ju kosta lite...
    Kram!

• lilyminna

måste tillägga att för mig är det mer fobi för maginfluensa o dyl än när spädisar kräks upp lite mjölk - det luktar ju inte, och är såklart inte smittsamt...vet inte hur det är för dig?

• Finta

Känner igen mig i det du skriver. Jag lider av samma sak MEN kan berätta att jag nu är gravid i vecka 33! Mådde illa i början av graviditeten men kräktes aldrig... är orolig för att kräkas under förlossningen men en kompis med samma fobi gjorde det och sa att då brydde hon sig inte alls eftersom smärtan var så stark - får väl hoppas på det då!

Tänkte ofta på hur jag ska klara av att bäben blir sjuk men många med vår fobi har barn och klarar det galant! Finns här om du vill prata om fobin!

Kram

• Melami

Tack för era svar.

3påG: Har hört något om att det ska finnas en sån gen fast trodde inte på det. Har vi harft maginfluensa så har det varit när vi varit barn.
    Är inte så rädd för själva "bebiskräket", kanske iinte blir så farligt när det är mitt eget barn heller...Tack för dina uppmuntrande ord!

Lillyminna: KBT, menar du kognitiv beteende terapi? Det är väl sån terapi då man sakta vänjer sig vid det man är rädd för om jag inte minns fel?
    Känns inte som ett alternativ än. Jag tänker ju att när det väl är dags så är det nog inte så farligt, hoppas på att det stämmer!

Kram

• Melami

Tack finta! Dina ord värmer!
    Kram

• 3påG

Var inte meningen att låta krass..! Hoppar att det går bra!

• 3påG

Min man har genen, jag kan bli hur sjuk som helst och inget händer med honom! Orättvist, han trodde att maginfluensa var något som jag hittat på när vi träffades.. som tur var har barnen ärvt det mesta från honom, de kräks max en gång och sen är det bra..

• Melami

Ooooo, då hoppas jag mitt barn ärver våra gener oxå Om man kan säga så, hehe, lät lite knasigt!

• Atjo

Jag var väldigt äckelmagad innan jag fick barn men hej! vad luttrad man blir! En dag när lillan satt i barnstolen började hon hosta rätt våldsamt (svalde väl spottet fel...) och jag tog upp henne varpå hon kaskadspyr Exorsisten-style över hela golvet. Allt jag hann att göra var att hålla henne en bit ifrån mig så att det hamnade på golvet. Och allt jag sa var: ojdå! Det kommer så ofta spy, mer eller mindre, ur de små att efter tredje gången sisådär, så reflekterar man inte ens att det är maginnehåll, kunde lika gärna varit vatten! Så du kommer klara det där galant!

• Buffa

Jag också. var jätterädd att kräkas under förlossningen med tim, så rädd att jag inte vågade ta lustgas.

Andra förlossningen så tänkte jag att jag prövar den i början av förlossningen, och den rekommenderar jag verkligen.
    Mådde inte ett dugg illa av den och kräktes inte någon av förlossningarna.

Är tim sjuk så får magnus ta det största lasset eftersom jag inte vågar, men det är klart är han inte där så måste man ju och det går faktiskt bra.

Bebiskräk går också bra.

Jag är inte rädd för att kräkas själv, bara att andra ska göra det.
    www.emetofobi.se/
    Titta in här

• saggitarius

Hejsan!! En kompis till mig var oxå nojig över hur hon skulle klara det. Bebiskräk var ok.. men sen när barnet bleväldre skulle det ju kräkas på riktigt!!

Det visade sig gå hur bra som helst, antagligen för att modersinstinkten kom in i bilden o det var hennes eget barn...

Oroa dej inte!! Det kommer att gå hur bra som helst!

• Tjaa

Jag var oxå rädd för att kräkas i örlossningen, jag vägrade ta lustgas. Var så rädd att kräkas, men jag gjorde inte det. Skönt.. Har extrem fobi för de!

• Melami

Tackar alla jättemycket för ert stöd och för att ni delar med er av era berättelser. Känns lite bättre nu

Buffa: Tack fär länken!

Kram på er!!!

Svar på tråden *Hejsan! Jag och sambon försker få barn