Tekakor
Har ni något gott recept på tekakor som ni vill dela med er av?
Har ni något gott recept på tekakor som ni vill dela med er av?
Ingredienser:
½ liter mjölk
50 gr jäst
100 gr socker
100 gr margarin
10 (1 tsk) gr salt
ca 1,6 liter vetemjöl
Smält margarin och häll på mjölken. Värm till 37-40°. Lös jästen i vätskan och blanda i resten av ingredienserna. Arbeta samman till en lagom fast deg. Låt jäsa ca: 30 min.
Ta upp på bakbord och forma kakor, nagga och lägg på plåt. Låt jäsa ytterligare en timme. Grädda i ugn ca: 8-10 minuter i 225°.
Ett recept från Bergströms baksida
Tekakor
32 St.
5 dl Havregryn
1 l Mjölk
1 1/2 dl Socker
2 ts Salt
2 pk Jäst
300 g Margarin Vetemjöl
Koka upp mjölken. Häll mjölken över margarin och havregryn. Låt svalna till 37°, i med resten av ingredienserna. Baka ut direkt. Jäs efter utbaket. Grädda i 225-250°.
Ingredienser ca 15 st.:
100 g margarin eller smör
5 dl mjölk
1 pkt (50 g) jäst
1 tsk salt
1 tsk socker
2 dl vetekli
ca 1,2 liter vetemjöl
Så här gör du:
Smält matfettet i en kastrull och häll i mjölken. Låt vätskan bli fingervarm, 37 grader.
Smula jästen i en degbunke. Tillsätt salt och socker. Rör om så att jästen löser
sig. Häll i degspadet, vetekli och vetemjöl.
Arbeta degen väl i maskin eller för hand.
Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek, ca 30 min.
Ta upp och kavla ut degen till en ca 1 cm tjock kaka på mjölad arbetsbänk. Ta ut
tekakor med ett mått ca 10 cm i diameter. Lägg dem på bakpappersklädd plåt.
Nagga och låt jäsa övertäckta ca 30 min.
Grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 8 min. Låt kallna på galler.
50 gram margarin
2 dl mjölk
25 gram (1/2 paket) jäst
1 msk socker
1 krm salt
2 dl grahamsmjöl
2½ - 3 dl vetemjöl (egentligen lantvetemjöl, men det funkar lika bra med vanligt mjöl)
Tillagning
1 Smält margarinet
2 Häll i mjölken o värm till 37 C grader
3 Smula jästen i en bunke o häll mjölkblandningen över. Blanda.
4 Tillsätt övriga ingredienser.
5 Arbeta med degen tills den blir smidig och släpper skålen. Använda mer mjöl om det behövs.
6 Jäs degen under bakduk i 10 min.
7 Starta ungen på 250 C grader. Smörj en plåt eller lägg bakplåtspapper på.
8 Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta med den tills den släpper bordet utan mjöl.
9 Rulla ut degen till en längd o dela i 6 bitar.
10 Forma delarna till runda bollar och klappa ut dom till runda kakor (ca 12 cm i diameter) Nagga dom med en gaffel
11 Låt kakorna jäsa under bakduk
12 Grädda dom i mitten av ugnen 7-8min.
Ingredienser ca 12 st:
100 g smör
5 dl mjölk
1 påse torrjäst (för matbröd)
1 tsk salt
1 tsk strösocker
ca 12 dl vetemjöl (gärna Special) + mjöl till knådning och utbakning
Så här gör du:
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till det gradantal som står på jästpåsen. Häll vätskan över jästen, saltet och sockret. Tillsätt mjölet och arbeta degen länge. Låt jäsa till dubbel storlek, cirka 30 minuter.
Dela degen i två stycken. Platta ut varje del till ett stycke på 30 x 40 cm. Ta ut tekakor med mått, cirka 15 cm i diameter. Lägg dem på bakplåtspapper på plåt. Låt jäsa till dubbel storlek. Grädda bröden i 225 graders ugnsvärme cirka 10 minuter.
Basrecept för: tekakor, hamburgerbröd, korvbröd, minibaguetter
10- 16 st
Ingredienser
50 g jäst för söta degar
50 g flytande margarin
3 dl mjölk
2 dl kesella
1 ägg
1/2-1 dl Dansukker Vit Baksirap (den större mängden till tekakor)
1 dl Dansukker Fibrex
1 tsk salt
8-9 dl glutenfri mjölmix
sesamfrön
Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölk, kesella, margarin, ägg, och sirap och rör om väl.
Blanda i fibrex, salt och mjölmix. Arbeta degen ordentligt. Låt jäsa under duk i ca 45 minuter.
Häll ut degen på mjölat bakbord och arbeta degen med hjälp av en degskrapa. Dela degen i 16 bitar som kavlas ut till runda kakor eller formas till avlånga korvbröd/minibaguetter.
Låt jäsa under bakduk i ca 20 minuter. Pensla hamburgerbröden med vatten och strö på sesamfrön. Grädda mitt i ugnen i 250° i ca 10 minuter.
Åh toppen! Tack snälla "AnnaK"