• Mirris

Marängtårta.. kan man göra bottnarna dan innan??

Som sagt... i morrn är det 3 årskalas här o vi ska ha marängtårta (nåt jag aldrig gjort förut)

Kan jag grädda bottnarna idag eller blir dom inge bra tills i morrn då???

• Svar på tråden Marängtårta.. kan man göra bottnarna dan innan??
  • Mirakel händer

Denna botten brukar vi göra, den ska stå i ugnen över natten.

Marängtårta

4 äggvitor
    ½ tsk ättiksprit
    3 dl socker
    1 tsk bakpulver

Gör så här:
    1. Lägg äggvitorna i en bunke, stå framme en stund så de blir i rumstempertur.

2. Sätt ungne på 225 grader. Markera en cirkel, ca 21 cm i diamenter på baksidan av ett bakpapper. Vänd pappret och lägg det på en bakpöåt.

3. Tillsätt attikspriten i äggvitorna och vuspa dem till ett fast skum.

4. Tillsätt 2 ½ dl av sockret i äggviteskummet, lite i taget under fortsatt vispning, till en rtyv smet.

5. Blanda ner bakpulvret i resten avsockret och vänd varsamt ner i skummet.

6. Klicka upp smeten innanför markeringen på bakpappret.

7. Ställ in marängbotten mitt i ugnen. Stäng av ugnen och låt botten gräddas medan värmen sjunker. Botten är klar då ugnen kallnat. Låt gärna marängen stå över natten att eftertorka. Lossa marängbotten från bakpappret och lägg den på ett tårtfatt.

8. Fyllning och granera efter vad ssom önskas.

Lycka till!

Längtar...
  • Mirris

Camilla.. va gott det låter.. blir det bara en tjock botten eller gör du två tunanr o lägger ihop?

Om man inte har ättiksprit.. eller (som i mitt recept) hjortronsalt .. och det fanns inte häruppe i konsum heller *suck*
    Funkar det ändå.. ????

• Mirakel händer

Gör man en enkel sats blir det tunna bottnar. Brukar göra den i långpannan. Sonen gillar när den är lite tjockare så det händer att man gör dubbelsats, då har vi bara grädde och dekorerar med något gott. kiwi och vindruvor är gott på. Enkel sats är till ca 8-10 bitar beror lite på hur stora bitar man tar.

Atiksprit ska finnas i vanlig affärer.

Längtar...
  • Mirris

ja jag får väl prova får vi se hur det blir.

Har inte tid att fixa o dona med det i morrn, så det får bli som det blir utan hjortronsalt!!

• Mirakel händer
    Lycka till!
    Längtar...
Svar på tråden Marängtårta.. kan man göra bottnarna dan innan??