10 åring som har problem i skolan (matte o skriva)
Hej , jag vet inte vad jag ska ta mig till min som är 10 år och blir 11 i sommar han går i 4an men det går inget bra för han , han har gjort jätte många framstegt sista året men inte nog för att hinna i kapp dom andra
han kan läsa jätte bra och läser böcker även hemma men när det kommer till att skriva är han lite slö , han kan skriva och stava rätt bra men han gillar det inte , jag tror att han bara är lite lat när det gäller sånt som kräver tid och tålamod medans hans lärare tror att han kämpar jätte mycket men att han inte klarar av det , samma sak gäller matte , hans lärare säger att han inte klarar av det dom andra gör och att han gör olika saker för att slippa sitta ner och jobba på det , när det gäller matte så vet jag att han har förmåga att lära sig men att i skolan när läraren förklarar för alla Om han inte förstår det så skämms han för att fråga ( han är en sån som vill kunna allt utan att behöva fråga ) jag har förklarat för han att han måste fråga o att det är okaj att fråga även flera gånger men han väljer att dölja det han i nte kan .
han är väldigt social och har många vänner i skolan , han är också väldigt smart och jag vet att han kan lära sig men vad ska jag ta mig till för att han ska nå upp till 4ans nivå ?
det har diskuterats att han kanske borde gå om 4an ? även att han ska träffa skolan psykolig för att se om det är nagot fel på han , hans lärare påpekade att han inte vill\kan klippa o klistra ( måste alla barn gilla sånt och är det verkligen nagot fel på dom som inte gillar sånt? jag förstår att han behöver lära sig att göra det även om det kanske inte är hans favorit sak men måste det vara nagåt fel på han om han inte vill? enligt han så klarar han i nte av det tack vare att han är vänsterhand och dom enbart har höger hand sax i skolan .
jag är jätte förvirrad och vet verkligen inte vad jag ska göra för att det ska bli bra och rättvist för han , funderar på att söka nagon form av sommar skolan till han så han får tränna på att skriva o matten men vet inte om nagot sånt finns , ska han gå om 4an ? borde han träffa psykolog ? jag gav min ok om det till skolan tänkte varför inte det skadar inte om psykologen tittar på han lite men själv tror jag inte det är nagot fel på min son men om det är det så vill jag självklart reda på det nu så jag kan hjälpa han på bästa sätt.
kram
ensam mamma till en underbar son
fick lägga detta under familjerätt då inget annat passade och jag ville vara anonym , hoppas det går bra ändå och att jag får kontakt men er som kan ge mig bra råd.