• Anonym (orolig)

10 åring som har problem i skolan (matte o skriva)

Hej , jag vet inte vad jag ska ta mig till min som är 10 år och blir 11 i sommar han går i 4an men det går inget bra för han , han har gjort jätte många framstegt sista året men inte nog för att hinna i kapp dom andra

han kan läsa jätte bra och läser böcker även hemma men när det kommer till att skriva är han lite slö , han kan skriva och stava rätt bra men han gillar det inte , jag tror att han bara är lite lat när det gäller sånt som kräver tid och tålamod medans hans lärare tror att han kämpar jätte mycket men att han inte klarar av det , samma sak gäller matte , hans lärare säger att han inte klarar av det dom andra gör och att han gör olika saker för att slippa sitta ner och jobba på det , när det gäller matte så vet jag att han har förmåga att lära sig men att i skolan när läraren förklarar för alla Om han inte förstår det så skämms han för att fråga ( han är en sån som vill kunna allt utan att behöva fråga ) jag har förklarat för han att han måste fråga o att det är okaj att fråga även flera gånger men han väljer att dölja det han i nte kan .

han är väldigt social och har många vänner i skolan , han är också väldigt smart och jag vet att han kan lära sig men vad ska jag ta mig till för att han ska nå upp till 4ans nivå ?

det har diskuterats att han kanske borde gå om 4an ? även att han ska träffa skolan psykolig för att se om det är nagot fel på han , hans lärare påpekade att han inte vill\kan klippa o klistra ( måste alla barn gilla sånt och är det verkligen nagot fel på dom som inte gillar sånt? jag förstår att han behöver lära sig att göra det även om det kanske inte är hans favorit sak men måste det vara nagåt fel på han om han inte vill? enligt han så klarar han i nte av det tack vare att han är vänsterhand och dom enbart har höger hand sax i skolan .

jag är jätte förvirrad och vet verkligen inte vad jag ska göra för att det ska bli bra och rättvist för han , funderar på att söka nagon form av sommar skolan till han så han får tränna på att skriva o matten men vet inte om nagot sånt finns , ska han gå om 4an ? borde han träffa psykolog ? jag gav min ok om det till skolan tänkte varför inte det skadar inte om psykologen tittar på han lite men själv tror jag inte det är nagot fel på min son men om det är det så vill jag självklart reda på det nu så jag kan hjälpa han på bästa sätt.

kram
    ensam mamma till en underbar son

fick lägga detta under familjerätt då inget annat passade och jag ville vara anonym , hoppas det går bra ändå och att jag får kontakt men er som kan ge mig bra råd.

• Svar på tråden 10 åring som har problem i skolan (matte o skriva)
  • Anonym

Har han fått ngn form av stödundervisning

Min dotter hade jättesvårt med skolan och när hon började femman låg hon ungefär jämnsides med de som gick i trean.
    istället för att låta henne gå om så fick hon otroligt stöd o hjälp av en extra resurs under ett par timmar i veckan så att hon kom ikapp sina klasskompisar.

Tyvärr så hade skolan inte tillräckligt med pengar så när hon väl kommit ikapp tog hjälpen slut och min dotter började halka efter igen.
    I 7an gick det bedrövligt och jag började kämpa med näbbar och klor för att få extra hjälp, möttes av svaret att "Din dotter tillhör inte de sämsta..."
    So what, hon hade klara problem. Efter en hel del tjafs o bråkande från min sida fick hon den hjälpen hon behövde och gick sen ut 9an med godkänt i alla ämnen

• Anonym (orolig)

han ska få byta skola till nästa år , jag ska ta upp detta med den nya skolan och hoppas att dom kan ge han den stöd han behöver , enligt den skolan han går i nu o hans lärare så kan 5an bli för tungt för han , jag är jätte orolig för att ta fel beslut

jag är jätte dålig på matte (skämms) så jag kan inte hjälpa han hemma

va skönt att det gick så bra för din dotter , pratade dom om att hon kanske borde träffa psykologen , varför vill dom det för min son jag förstår inte det

• Anonym (orolig)

han fick stödundervisning under kort tid men sen gav dom upp eftersom hon som undervisade hade flera elever o enligt den andra läraren så varje gång hon gav dom uppgifter att göra så klarade inte min son det eller så konsenterade han sig inte på att göra klart det .

till saken hör att jag fick aldrig veta när dom började o slutade den här extraundervisningen , dom medelade aldrig mig om att han inte klarade sina uppgifter under skol tid heller , varje dag kom han hem glad o sa att det gått jätte bra i skolan o att läraren sagt att han vart jätte ducktig , varför ge han intrycket av att all är jätte bra när det inte är det ? hur förväntar dom sig att han ska bättra sig när dom inte säger till han vad som måste förbättras o inte till mig heller för den delen ?

han tycker om skolan , men han har fått byta skola så många gånger tack vare dålig kvalitet på skolan o läraren och även att vi flyttat , jag är så rädd att han ska ge upp och känna att han inte klarar skolan

• Cuthalion

Klipp-och-klistra-delen kan ju vara lätt att lösa genom att Ni införskaffar en egen vänstersax till honom. Går det fortfarande inte så var det ju inte det berodde på och om det hjälper så är det ju toppen.

• Anonym

Nej dom pratade aldrig om psykologen, min dotter gick docj ngr gånger på BUP eftersom hon mådde lite dåligt efter vår skilsmässa

Inte för att det är till så mkt tröst, men även jag är helt värdelös på matte och har inte kunnat hjälpa dottern så mkt som jag har velat
    Å andra sidan så är det ju just därför skolan finns, dom är utbildade för att hjälpa barnen

Hoppas att det löser sig för er och att din son får all det stöd och hjälp han behöver

Och du, vad som än händer - kom ihåg att du är en toppenmamma som bryr dig vare sig du kan matte eller inte

• Anonym

Hej!
    Jag förstår att du känner dig orolig men att gå om ett år i skolan behöver inte vara negativt. Det kan vara skönt att få den extra tiden på sig att lära sig olika saker. Det förutsätter dock att din son tycker att det är okej och att har lätt att få nya vänner. Om det känns som ett misslyckande för honom och om han känner sig ensam så gör det nog ingen större nytta.

Ska ni flytta eller varför ska han byta skola? Jag tror att det vore bra om han fick lugn och ro och var kvar på sin skola. Många uppbrott kan bidra till att han får svårt att koncentrera sig och utvecklas.

Om din son har sådana svårigheter att han kan behöva gå om ett skolår så är det självklart att han ska ha stödundervisning. Skolan ska upprätta ett åtgärdsprogram, där det står vilka svårigheter han har och hur man ska arbeta för att komma tillrätta med dessa. Åtgärdsprogrammet ska sedan följas upp efter ca tre månader då man utvärderar hur dett gått och skriver ned hur man ska gå vidare.

Ta initiativ till att ni även hemma jobbar för att han ska nå sina mål. En halvtimmes träning hemma på vardagarna kan göra en enorm skillnad.

Jag tycker det är bra att du låter psykologen träffa honom. Det kan ju vara så att att någon särskild teknik eller något hjälpmedel kan underlätta inlärningen för din son.

Jag önskar er lycka till!

• musses matte

Hej jag skrev en tråd under föräldrar stora barn det låter lite som min son faktiskt,fast han går i trean och har stora problem med matten just.
    Hoppas du inte tar illa upp utan vill bara se om det kanske är samma problem våra killar har.
    Mvh Nettan

• Yrslan

Varför måste han byta skola igen?? Behöver han verkligen det?? Att barn får byta skola ofta blir väldigt jobbigt för dem oavsett om de hänger med eller inte. Vad har det gjorts för utredning kring din son? Om han kan läsa bra så kanske det är motoriken det hänger på... Hur rör han sig, har han kontroll över sin kropp. Ganska många barn har motoriska problem som man kan komma tillrätta med via t ex sk stödgympa. Att motoriken fungerar är viktigt när det gäller just skrivandet. En del barn kan ha "rester" kvar av reflexer de fhade som nyfödda och som inte klingat av fast de bprde ha gjort det. Om det var mitt barn så skulle jag be någon gympalärare/specialpedagog titta hur hans motorik är.

• hallon2

Jag har precis avslutat en kurs i matematikinlärning... alla kan lära sig, och det är lärarens ansvar att alla gör det ;)
    Fast praktiken är ju inte alltid som i teorin :( För många barn, för olika barn, för lite om tid...

En sak som din son måste få chansen till är att koppla matten till sin egen verklighet/vardag och där kan DU hjälpa honom... Jag har en massa tips på vad man kan göra när det gäller dom olika räknesätten. Är det något speciellt han har svårt med? Vill du så kan du skicka mig ett meddelande så ska jag rota i min pärm och leta fram nått fiffigt som ni skulle kunna göra tillsammans!
    Men ställ större krav på skolan!!! Som sagt, det är inte så där jättesvårt att få ALLA att förstå matematiken :)

• musses matte

Hallon 2.
    Har du läst om Dyskalkyli?Har ett inlägg i föräldrar 6-12 år stora,jag misstänker att min son har Dyskalkyli.
    Du kanske vet någon bra sida om detta?
    Mvh Nettan

• Anonym (psykolog)

Jag tror att din son har en koncentrationsstörning och det är därför som skolpsykologen vill träffa honom.

• hallon2

musses matte: Kursen jag gick låg under begreppet " barn i behov av särskilt stöd"... Kikade på det böcker jag läst och kan rekommendera: Bra matematik för alla av Gudrun Malmer.
    Och hon ser det som att pedageogen kan lära alla barn oavsett hinder... dyskalki innbär egentligen bara att man måste få lite andra inlärningsmöjligheter, man ger lite barnet lite andra möjligheter att lösa de matematiska problemen!

• Ula

Om man tror att ett extraår i fyran kan göra att din pojke kommer i fas med jämnåriga kan det väl vara värt att tänka på?
    Men om det är så att din son har svårigheter som inte kan kompenseras genom att han går om bör han istället få stödundervisning i klassrummet eller hos en specpedagog.
    Ni har rätt att få ett åtgärdsprogram av skolan. I det står vilka svårigheter din son har och vilken hjälp han ska få i skolan och hemma för att uppnå målen i t.ex matematik. Det skriv under av er och skolan.
    Barn har rätt att få hjälp med sina svårigheter i skolan, du har rätt att få vara mamma.

• Ula

fortsättning. Du ska stötta och glädjas åt allt han är duktig i.
    Svårigheterna ska skolan hjälpa honom med.
    Jag vet att det är svårt, min pojke har också vissa svårigheter.
    Fast jag är lärare själv föredrar jag att han får mest hjälp i skolan.

• Anonym (orolig)

tack för alla svar

min son har inga problem med gymnastik och andra kroppsliga aktiviteter , jag tror som (psykolog) skriver det är konsentrations svårigheter av nagot form han har aldrig gillat att sitta ner och lägga pussel eller rita tex men att läsa sin favorit bok ja det kan han göra hur länge som helst nu sista året .

hans nuvarande skolan säger att om han ska bo kvar i sverige ( vi har bott i englsk talande land o den har skolan är englsk talande skola med svenska 2 gg i veckan ) hur som helst så tycker rektor o läraren att om vi ska bo kvar vilket vi ska så bör han byta till svensk skola där han har mera utveklings möjligheter och val i slutändan , dom säger att detta skolan bara har en diploma man kan ta och det kräver väldigt hög nivå att nå upp till det .

min son tycker jätte mycket om skolan h an går på just nu och det är faktiskt första gången han tycker så mycket om sin skolan och det känns sorligt att han måste byta men det verkar ändå vara bästa valet just nu , tack o lov så har han inga svårigheter med att få nya vänner och blyg är han inte heller i sociala samanhang

jag ska låta han träffa psykologen i skolan som sagt jag gav redan okej till skolan om det , så jag hoppas att allt ska gå bra , ska också skaffa han vänsterhand sax men tror inte riktigt att det är där felet sitter men testar igen ( han har haft en sån sax tidigare )

psykolog
    vad gör man som psykolog o förälder med barn som har svårt att konsentera sig på visa saker ? jag vill inte att dom ska sätta han på piller .

ni som har samma eller liknande problem som skrivit i trådet ni är varmt välkomna och jag hoppas att det löser sig för er också.

nu ska jag o min underbara pojke ut i solen

Svar på tråden 10 åring som har problem i skolan (matte o skriva)