• jellona0507

Magsjuk och röd rumpa :(

Dottern har nu blivit magsjuk (endast diarré) och rumpan har blivit illröd!
    Har inte kvar några "mirakelsalvor" och hon är SUPER lessen!
    Vad kan jag använda för att lindra? Läste någonstans att potatismjöl hjälper, finns det något annat?
    Bytte precis blöja på henne, och märkte då hur bajset hade "bränt"

Tänkte duscha henne, men hon får panik bara vi närmar oss badrummet. Har torkat hennes rumpa med mjukt papper med ljummet vatten, absolut inga savetter nu.
    Vad finns det för krämer i vanliga matbutiker? Tänkte springa dit en snabbis snart, så jag har något hemma.

Första gången hon har så röd rumpa Tidigare har det räckt med att lufta rumpan, men eftersom hon bajsar så mkt nu vill jag gärna inte låta henne vara utan blöja.

• Svar på tråden Magsjuk och röd rumpa :(
  • Tussens mamma

det enda som hjälpte oss när vår var liten och hade detta var inotyol salva. tjockt lager. antar att tjockt lager idomin eller vaselin kan hjälpa också som liksom ligger som ett lager så att bajset ej kan "bränna" som du skriver. men det ska vara mycket salva. helst så att man ej ser huden igenom.

• Phio

Säger som Tussens mamma - inotyol! Det enda sm hjälper. Jag skulle inte ta på blöja förrän ni går och lägger er, låt henne ligga utan på underlag som ni helt enkelt tvättar allt eftersom. Gamla kökshanddukar, vad som helst. Sen duscha, skölj henne i köket om hon inte vill gå in i badrummet. Gå upp regelbundet inatt, typ varannan timma, och byt blöjan så att hon inte blir liggande med bajs. Stackars tjej... :(

• Tussens mamma

tänk på att ej använda någon form av tvål då du tvättar. barnolja (olivolja, rapsolja) istället.

• Grannen

Var med om precis samma grej, salvan nästan slut och apoteken stängda! Inte roligt!

Har ingen i er omgivning ngn bra salva som ni kan få? Vi fick lite av svärmor och sedan handlade vi på söndagsöppet apotek dagen efter.

• jellona0507

Testade nyss potatismjöl Och det verkar som att det hjälper. Dock har hon ont i magen Stackarn fiser och bajsar vart annat
    Hon sitter iaf och leker nu, så det verkar ju vara lite bättre. Nyss vägrade hon röra på sig pga att det sved.
    Har en kompis som bor 5min härifrån, som har 2 barn. Försökt ringa henne flera gånger, gissar på att hon håller på att göra barnen klara för natten.

Finns det något i vanliga affären som man kan använda?
    Funkar zinkpasta?

Skulle annars låta henne vara utan blöja, men hon vägrar ligga still. Utan vill helst vara här och där på samma gång. Dock fick hon lufta av sig efter badet en stund nyss, lekte inne i badrummet. Ska upprepa proceduren nästa gång hon tömmer sig, då får hon leka med rumpan bar en stund igen.

• Runguska

Idominsalva finns väl att köpa på vanliga ICA eller så. Om du kan komma iväg alltså.

• Phio

Så skönt om hon är bättre. Ta inte zinkpasta, det är så uttorkande. Ni har ingen annan riktigt fet hudsalva hemma?

• Maggis Nervis

Går det lufta henne mer också??? Jag hade en aloevera planta hemma  innan och den smörjde jag på adeles rumpa när inotyolen tagit slut.... Zinkpastan funkade inte alls för oss... Idomin finns att köpa och det är bra med!

*Vilda babyn i magen och Vilda barnet utanför*
  • jellona0507

Nu har en kompis varit förbi med en idominsalva!!!
    Smörjde hennes rumpa med tjocktlager, och hon klagar inte alls nu!
    Sitter och dricker majsvälling och är nöjd! Så verkar som att vi överlever natten!
    Förhoppningsvis blir hennes mage lite bättre efter vällingen, då får hon somna utan blöja, på handdukar istället. Då får hon lufta hela natten om det går bra.

Hann stressa upp mig själv ganska duktigt, och tror hon också märkte det Skär ju i mammahjärtat när ens barn skriker för det gör ont.
    Har även vaselin hemma, men det behöver vi nog inte använda. Idominsalvan räcker nog.

Tack ni alla som svarat. Jag är betydligt lugnare nu!

Svar på tråden Magsjuk och röd rumpa :(