• greeneyes

hjälp med trolldeg!!

hej,
    har precis försökt göra trolldeg. men den blir misslyckad! saltet vägrar lösas upp i vattnet (varmt), hjälpte inte ens att jag försökte koka det ju. och därför blev trolldegen alldeles smulig. hur ska man göra egentligen?? snälla hjälp!

• Svar på tråden hjälp med trolldeg!!
  • Norrbotten

Trolldeg

1 del salt

1 del mjöl

knappt 1/2 del vatten

*** Stolt mamma till Alva ***
  • 2bm

Blanda mjöl och salt häll sedan vatten över och rör tills det bli en bra konsistens. ev lite olja för smidighetens skull. Hoppas det funkar.

• Kickan 84

Prova detta istället, brukar köra det på fritids/förskolan...

1 dl vatten
    2 dl mjöl
    1 dl salt
    1 msk olja
    ev karamellfärg

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.
    Vilda bebin bor i min mage! ♥
  • Norrbotten

Men själv föredrar jag Playdoh deg

5 dl Vetemjöl

2 dl Salt

2 msk Alun (köps på Apotek)  (använd citronsyra så gör det inget om hon sätter degen i munen)

1½ msk Olja

5 dl kokande vatten

Rör ihop allt till en deg som sedan delas i två delar och färgsättes med karamellfärg tex en ljusgrön och en rosa. Degen kan sparas i plastpåsar eller burkar med tättslutande lock och återanvändas gång på gång. Kastas dock så småningom.

• greeneyes

ja, recept har jag ju, men det funkar ju inte!! den bara smular o saltet vill inte lösa sig i vattnet.

• sandiberu

kan du ha hällt i för mycket salt tro?

Här är ett par receptet på helt vanlig trolldeg att använda som leklera eller att göra figurer som sedan kan torkas.

Alt 1
    1 dl vatten
    2 dl mjöl
    1 dl salt
    1 msk olja
    ev karamellfärg

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.

Alt 2
    2 dl vatten
    1½ dl salt
    4 dl mjöl

Lös saltet i varmt vatten. Rör i mjölet och knåda ihop till en smidig det. Torka figurerna i 100 grader i ugnen i minst 2 timmar. Låt figurerna sedan torka i rumstemperatur i minst ett dygn.

• Norrbotten

Men själv föredrar jag Playdoh deg

5 dl Vetemjöl

2 dl Salt

2 msk Alun (köps på Apotek)  1½ msk Olja

5 dl kokande vatten

Rör ihop allt till en deg som sedan delas i två delar och färgsättes med karamellfärg tex en ljusgrön och en rosa. Degen kan sparas i plastpåsar eller burkar med tättslutande lock och återanvändas gång på gång. Kastas dock så småningom.

Så ska de stå ..

• greeneyes

jag använde sandiberus recept, alt nr 1.

ja, jag fattar ingenting. i vissa recept så behöver man inte lösa saltet, så varför är det så viktigt? ska man hälla i saltet efter att vattnet är varmt eller? *suckar* baka fantastiska tårtor kan jag, men inte trolldeg

• Kickan 84

Har aldrig löst saltet i vatten när jag har gjort, har fått smidig deg, blir det smuligt så är det bara att hälla i mer olja.

Vilda bebin bor i min mage! ♥
  • greeneyes

yes, gjorde en ny sats där jag bara tog lite mjöl i taget, och den blev jättebra! gick dock åt snarare 1,5dl än 2dl!

Svar på tråden hjälp med trolldeg!!