• diver

Stockholm mot Göteborg

Hej!
    Jag har funderingar och flytta från Stockholm till Göteborg.
    Pluggar här i Stockholm och tänkte byta till Göteborgs universitet och skaffa/el byta lägenhet i Göteborg.
    En anledning är att jag skulle vilja prova på och bo i en annan stad pga bott i samma kommun i 25 år.Och den största andledningen är väl att min pojkvän bor och kommer därifrån.
    Jag vill veta för och nackdelar om Göteborg,vart ska man inte bo och och helst bo,hur är Göteborgs universitet som skola..ja allt vill jag veta så man har ett hum hur det är att bo i GBG!

• Svar på tråden Stockholm mot Göteborg
  • Tina B

Kan du tänka dig att bo i en "småstad" så är Gbg världens bästa stad att bo i (bor ju här så är lite partisk ). Men faktum är att Gbg är en liten ankdamm. Alla har ju olika preferenser om vart man skall bo ... centralt? nära havet? billigt? Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig att bo på Hisingen eller i de norra & östra stadsdelarna. Men det är dock många som bor och trivs där. Gbg universitet kan jag tyvärr inte uttala mig om.

• diver

ok,så undvika hisingen och det andra delarna.
    någon mer?nån som pluggar på göteborg universitet?

• Nenne2

Jag bor själv 8 mil norr om Göteborg, men skulle aldrig välja att flytta dit. Trots att jag har min syster där samt några kompisar. Jag har tidigare bott i Stockholm i 5 år och jag fullkomligt älskar den staden. Ska jag någonsin flytta blir det garanterat Sthlm och inte Gtb. Tycker Gtb är en grå och tråkig stad, men det är min åsikt.

• MsNordqvist

Det finns väldigt fina ställen på Hisingen också, så jag tycker inte man ska rata det rakt av. Men alla är vi ju olika

• littletiger

Göteborg är ju bara bäst!
    Stor samtidigt som den är liten, gångavstånd till det mesta i centrum, mysiga cafeer, nära till övriga Europa om man vill resa runt.
    Men lägenhet är inte det lättaste att hitta, såvida du inte kan tänka dig att bo i ytterområdena.

• Thursday

Älskar Göteborg, passar mig perfekt. Allt finns, men ingen storstadsatmosfär. Rata inte hela Hisingen, finns jättefina områden. Universitetet är ju väldigt utspritt, finns inget allmänt campus. Vad är det för ämnen du vill läsa?

• diver

Hej!tack för alla råd.Nej jag har hört bra om hisingen också.Jag själv bor i en förort i Stockholm så jag är van vid allt!
    Jag ska plugga till sjuksköterska.
    Jag är född och uppvuxen i Stockholm så det är inget fel med staden men jag känner att jag vill bo någon annan stans.Pröva på nåt nytt.jag har bott i samma kommun hela mitt liv och känner mig så uttråkad här.
    Så pga jag är en storstads pingla så vill jag ändå ha det kvar,jag tror inte att jag skulle trivas i en mindre stad än Göteborg.

• Matillin

En stor nackdel är att det regnar otroligt mycket mer i gbg än i sthlm, det var en stor nackdel för mig ialf.
    Har i efterhand träffat flera som upplevt samma sak
    Men annars är gbg mysigt rätt lagom storstad med nära till allt.
    Men jag föredrar ju sthlm som sagt

Våran prinsessa är här
  • Thursday

Att västkusten är regnig är väl ingen nyhet direkt... men tänk så trevligt här är när det är fint väder och man kan bada i havet (istället för den där sörjiga insjön som de på "andra sidan" får nöja sig med!)

• gbgumman

Min man är också från Göteborg och jag från stockholm .Bor i stockholm.

Det bästa med stockholm är att jag slipper bo så nära svärmor
    Annars är göteborg jätte trevligt.

• gbgumman

Kom på en dålig sak med göteborg. Nästan alla jag möter måste göra narr av mig för att jag är från stockholm. jag får veta att jag är dryg, har dålig humor, att det är typ mitt fel att rappot har fler nyheter från stockholm än från göteborg o.s.v. Innnan de ens pratat med mig. När de sedan lärt känna mig så är det ändå fel på typ alla stockholmare. Efter ett tag blir man riktigt sårad. Särskillt då jag bott i stockholm i 20 år utan att en vara i göteborg och aldrig hört ett ont ord om göteborgare. Tvärtom.

• wic gbg

Kan det vara sant att det regnar otroligt mycket mer i GBg?
    Om du har en lägenhet i Sthlm så kanske du kan byta den till en ok i GBG.
    GBg är underbart när det är stormigt!!!Havet är så härligt!
    Slottskogen med allt vad den erbjuder är också bra att ha i närheten.
    Cafèer överallt - mysiga smågator i stan.
    Om man är ung och inte planerar barn alldeles nu skulle jag välja att bo så centralt som möjligt, du kan cykla vart du vill nästan allt är ju nära.

Välkommen till GBG!

• Matillin

wic gbg
    jepp det stämmer faktiskt.
    Borås är ju landets regnigaste stad och ligger rätt nära, vet inte hur gbg ligger på listan  däremot?
    Slottskogen e mysig

Våran prinsessa är här
Svar på tråden Stockholm mot Göteborg