• Imona

Vad är "duggor" för något?

Hej!
    Jag läste om en högskolekurs där det stod att kursen delvis skulle utvärderas genom duggor. Jag har aldrig hört det ordet förut och skulle vara glad om någon som är lite mer proffs än jag kunde förklara vad som menas med det.

• Svar på tråden Vad är "duggor" för något?
  • Cia o krabaten

Är inte det oförberedda prov?
    Läxförhör liksom har jag för mig... Är dock inte säker.

Nattens mörker släcker dagens ljus, men inte hoppets låga
  • Piabe

Fick för mig att det var muntliga diskussioner/förhör men jag var nog fel ute.

....Ta vara på dagen idag...
  • Emelie22

De duggor jag varit med om har varit förbereda prov- dock inte stora som tentor..

• Sencha

När jag pluggade biologi så var duggor små "tentor"/"prov" på t.ex. artkunskap eller liknande (kunde liksom också vara morfologi av något slag, t.ex. att benämna att något var mundelar eller ägg eller ryggrad eller gälar).

Alltså: Utlagda exemplar av olika saker (eller bilder på dem), numrerade, och så en lappa med numrerade rader (lika många) och så gick man runt och fyllde i. Alternativt att alla satt på varsin plats och sakerna skickades runt.

Minns däremot inte vad "dugga" egentligen kommer av.

Vad ska du plugga?

• Sencha

Och de var i allra högsta grad förberedda.

• pjuuh

Istället för att ha en tenta på hela kursen kan man ha flera duggor. Ungefär som minitentor. Oftast mycket trevligare att göra än tentor.

• Maria70

Vi har ibland duggor där vi tentar av en liten del av kursen. Resultatet på duggan räknas sedan om till poäng som vi får tillgodoräkna oss på den "riktiga" tentan.

• Mamisita

De duggor jag har haft har delvis varit mindre tentor på delmoment eller förberedande prov på det som gåtts igenom fram till det tillfället. På vissa har man fått extra poäng på slut tentan om man klarat en viss poänggräns. På andra har det krävts att man fått G för att över huvudtaget få G på hela kursen oavsett hur sluttentan gått.

• Imona

Till Sencha:

Jag funderade på att läsa en kurs i kognitionsvetenskap eller om hjärnan och neurala nätverk på distans. Jag har förresten också läst biologi tidigare!

Svar på tråden Vad är "duggor" för något?