• banantelefon

Gipsavgjutning

Tycker att gipsavgjutningar av gravidmagar är otroligt fina och ska själv göra en i slutet av graviditeten.

Tänkte fråga er som gjort sådana - hur gjorde ni?
    Är det bra att smörja sig med någon olja innan?
    Ska det blandas ganska tjock som jag inbillat mig och ungefär hur tjockt lägger man på för att det ska hålla ordentligt?

väntan på "mini" är lång.
  • Svar på tråden Gipsavgjutning
  • Kinisen

Jag skulle inte inte blanda gips, utan ta gipslidor i typ 5-6 lager....Smörj me vaseline så lossnar d lättare...

• banantelefon

Kinisen:

Låter vettigare med lindor än med gips..
    Tack för tipset Skrattande

väntan på "mini" är lång.
  • Höstbaby2006

Jag hade sambon att rulla in magen i gladpack, sen använde vi gipsrullar från apoteket som vi blötte, vred ur och rullade ut över magen. Jag hade köpt 8 rullar, men ca 10 skulle ha behövts så att det inte skulle ha blivit så tunt på vissa ställen. Nåt vaselin eller nån creme skulle jag inte rekommenda, det kommer säkert fettfläckar på gipset av det. Ev gipsrester går bra att skölja bort i duschen. Ha däremot skyddsplast under dej när ni gipsar, för det droppar en del. Jag klippte upp en stor sopsäck att stå på och det räckte bra. Lycka till!

• mumintrollet73

10 pack gipsbindor på apoteket.. 133 :- annars 19,90:- st... men de går åt typ 8-9st..
    Kan behöva beställa hem dom å på dom flesta apotek måste man fråga efter dom.

Smörj me RIKLIGT med vaselin..
    Provade att lägga gladpack under denna ggn..men vart inte lika bra över brösten då som när ja gjorde min förra mage å bara hade vaselin.

Doppa inte gipsbindorna i för mkt vatten..för de är svårt att få en snygg yta på magen då.. väven går liksom igenom då..

Lycka till

• Minimor78

Jag gjorde en på min mage i v 37. Hade trosor på mig & virade in mig i plastfolie (var nog en syn för gudarna).
    Sedan hjälpte min kompis mig att mäta & klippa till remsor från gipsrullar. Det köper man i låda på apoteket.
    Sedan blöter man en & en och sätter på. Gjorde ca tre lager.

Tycker att plastfolie är bättre än vaselin, det fastnade inte alls då.

Lycka till!

• Fröken NollÅtta

Det blir inte fettfläckar på gipset av vaselin som nån skrev här.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • mumintrollet73

Nope inga fläckar här inte ... *S*... Använde Vitt vaselin.. de som apoteket säljer på tub..var kanon smidigt å smörja med det...iaf för mig

• Kinisen

Vet du....jag jobbar på operation och vi gisar en del där.....Så lite tips.. Ha ljummer vatten, har du FÖR kallt stelar d super snabbt, och är man lite osäker så hinner man inte me...och me för varmt så kan man få bänner d lixom på kroppen, och stelar typ aldrig, Så lite varmare än "drick kallt...."
    Sen skulle JAG....ta en torr gips rulle o bäta ut längden som behövs och sen lägga på lager ( 5-6 lager)....och SEN blöta ( lixom bara föra d igenom vattnet)....lägga på plant underlag och STRYKA (inte hårt asså), me handen så luft o överflödigt vatten går bort...då blir d jämt o fint...och sen lägga på magen....och stryka med handen på så d blir jämt mellan skarvarna...Då får man snyggt o jömt gips...

Hängde du me?

• Kinisen

Stelnar a ganska fort.....på nån 20-30 min bör du kunna ta bort d försiktigt...

• rebella2

Det blir finare om du tar med brösten. Jag hade inget under. du behöver bara doppa dem snabbt i ljummet vatten sen släta ut dem bara på kroppen. Sen "ålar" du dig så det släpper... Men nåt som alla missat är att de flesta mår illa och kan få yrsel, både jag o mina vänner har blivit det, se till att du har saft o dricka o kanske kex. går jätte fort en kvart så är det klart.
    Vi har även fyllt den med byggskum när den väl hade torkat för en kompis till mig gjorde inte det o den säcka ihop!!
    Nu sitter den på väggen riktigt häftigt!!
    Lycka till!

Svar på tråden Gipsavgjutning