• helenajoanna

Hur, vad och hur ofta/mycket tränar ni?

Hej hopp! Har försökt träna senaste åren på SATS så ofta jag hunnit och haft lust dvs ca tre gånger i veckan med PUMP, Core, spinning och annan styrketräning. Har blandat detta med långa utomhus prommisar när vädret varit ok och på helgerna. Känner mig nu inte alls laddad och lite allmänt slö. Har släpat mig dit för att förbli vältränad även fast man är gravid. Försöker att inte se graviditeten så någon sjukdom där man inte behöver vara sängliggande. Hur ser ni på detta? Tränar alltså inte stenhårt längre och undrar hur jag ska göra framöver. Oj, lågt det här, men funderar lite kring detta bara...Kramar till alla! Pst är nu i vecka sju bara...

• Svar på tråden Hur, vad och hur ofta/mycket tränar ni?
  • helenajoanna

Vad kul med svar från en PT. Har nämligen precis börjat träna med egen personlig tränare. Jäkligt jobbigt och otroligt effektivt! Tycker du man kan köra pump tex så här tidigt i grav. Eller tror du MF risken ökar? Är så rädd att bebben ska släppa taget om du förstår vad jag menar

• fiffiluran

i början av min grav så var det obehagligt att göra sit-ups.. kunde liksom inte spänna magen. men du ska nog kunna fortsätta träna hyfsat som vanligt, så länge din kropp o bebis inte säger ifrån.

själv åker jag snowboard varje dag, och är nu i v.15.. men jag tar det lite lugnare och vilar ofta (blir trött fort). det känns jättebra.

• helenajoanna

fifiluran - Gud var roligt att du nämner det där med att inte kunna spänna magen. Precis så känns det för mig också och undrar så vad det beror på??? Från det att jag var i v 6 i princip gick/går inte magmusklerna att spänna. Händer inget och kan inte få magen "muskelhård" som innan. Får också pinsamt nog lite panik över att jag gått UPP i vikt redan. Typ 1-2 kilon på ca 2-3 veckor. Konstigt!

• Oktoberkrabaten

Vad skönt att höra fler som inte kan spänna magen. Jag går både på PUMP och power-yoga men yogan har varit supersvår när magen inte vill hänga med. På PUMPen blir det att vila(!) när det är magstyrka och man får liksom inte rätta magstödet vid de andra övningarna heller. Håller detta i sig eller? Är i v11 nu. Håller med dig Helenajohanna att man vill ju inte slappa till sig helt under graviditeten - dels för att man vill vara "fit for fight" när det väl är dags och sen för att det tog ju ett tag att komma hit där man är idag...

• Filifjånkan72

Jag är ledare inom Friskis & Svettis, och leder fortfarande mina pulspass 3 gånger i veckan. Det går superbra bortsett från att magen börjar ta emot under styrkedelen (då man ska ligga på golvet på magen). En badring har gjort susen Nu kommer jag upp från golvet och kan köra ett tag till
    Kommer fortsätta leda den här terminen ut bara kroppen vill. Än så länge inga foglossningar eller annat elände så jag gasar vidare. Är dock noggrann med att vila och ta det lugnt både före och efter passen + att dricka massor av vatten. Svettas som en liten gris nu mer
    Promenader tycker jag är urskönt i övrigt... Lite mer "avslappnad" träning plus frisk luft. Dessutom kan man göra det när andan faller på, behöver inte passa tider åsså är det GRATIS

Är i vecka 19 nu.

• miss marion

Jag la av med skivstång och step nästan direkt, kändes helt fel att köra tunga marklyft och sånt när man vet att man har en liten i magen. Flåset bir ju också snabbt sämre. Nu köra jag yoga och core och sånt, samt promenerar så mycket jag kan - och, viktigast av allt, tänker på hållningen! Lycka till

• Granada

Jag är i v:25 och tränar pilates samt promenerar omkring 1 timme 4 dgr/v. Ska nu byta till vattengympa för gravida dâ jag nu har svârt med mânga övningar i pilates.
    De första veckorna av min graviditet vecka 5-11 unjefär tränade jag dock inget alls nästan dâ jag kände mig sjukligt trött vilket är normalt i börja av graviditeten. Du blir nog piggare snart och känner för att träna igen. är du väldigt trött sâ lyssna pâ din kropp. En graviditet är en stor omställning för kroppen fysiskt coh psykiskt.

• EmT

är i v 24 och tränar Pump 1-2 ggr i veckan men har försökt att ta bort vikt på benböj framförallt.
    Sit-ups gick fint till typ v22 men nu kör jag triceps lite extra istället.
    Promenader med hund är annars super. Tyvärr lite ont av ischias men jag pinar mig

• N1an

Promenerar nästan bara nu. Försöker att gå ut 20 - 30 min varje dag på lunchen och sedan blir det långpromenader på helgerna. Det är en minskning. Men det är bättre än ingenting. Det kommer bli mer i april när jag byter arbetsuppgifter på mitt jobb.

• Sterna

Så fort jag fått iordning på mitt jobb (ska byta från nattwskift till dagskift) så är det gymmet två dagar i veckan som gäller igen och kanske någon löpartur eller två.
    Tanken är att försöka stå helt stilla i vikt (har ca 15kg att ta av) isf att gå upp 35kg som jag gjort de två tidigare graviditeterna.

• honeybee78

Jag är i vecka 31 och har fram tills förra veckan tränat på F&S, men nu tror jag att det är dags för mig att fysa mitt träningskort. Får ganska mycket sammandragningar när jag tränar, fastän det är vänta-barn-jympa. Jag går nu promenader (får en del sammandragningar då med, men man kan ju alltid sakta ner/sätta sig nånstans och vila). Jag tänkte prova på¨att simma också

• Havssmulan

Hejhej! Är i v 15+0 och jag har tidigar tränar powerbox, core, innebandy och gym...alltså 4 dagar i veckan....nu har jag
    dock gett upp boxningen då flåser inte är same same..å det kändes inte okej att ha så hög puls.
    Nu kör jag Core 1 gång i veckan än så länge, men vissa övningar börjar bli jobbiga för magen..får höra med ledaren om alternativ, hon är dock jättebra på att tala om vilka övningar man ska ta det lugnt i..speciellt för ljumskar och höfter och så =)
    Sen kör jag gym 1-2 gånger i veckan å då blir det lite jogging eller Crosstrainer som uppvärmning och sen vanlig styrka..hoppar dock benböj och sånt numera...

• doffsing

Är i slutet av v. 39 och kör motionscykel samt styrketräning. Har tidigare ridit och gått på step och aerobics t o m 6:e månaden, sedan började jag känna av kroppens begränsningar och har tagit det lugnare därefter. Men fy vad jag saknar min ridning och tuffa aerobics- och steppass, gillar inte styrketräning och motionscykel särskilt mycket och längtar jättemycket efter att få börja träna "ordentligt" igen senare i vår. Så bebisen får gärna komma NU - längtar jättemycket efter den också självklart!!

Svar på tråden Hur, vad och hur ofta/mycket tränar ni?