Kan min tik vara dräktig??
Ja som rubriken lyder, kan min tik vara dräktig?
Här nedan kan ni se en bild där jag har försökt rita ut hur hon sett ut innan eftersom det är svårt att bara "tala om".
De röda strecken visar ungefär vart hennes mage och andra delarar gick förut och de gröna inringningarna visar det hon lagt på sig.
Anledningen till att jag oroar mig är att det gått fruktansvärt fort!! *muttrar*
Denna stora förändrig på KNAPPT en månad
Märkte här i förra veckan hur hon började äta så mycket mer än vanligt. Från att alltid ha ätit ganska lite och alltid haft mat kvar i skålen så börjar hon gluffsa i sig o lämnar verkligen inte en smula kvar Så här mycket äter hon inte ens när hon börjar "frossa och samla på sig" inför vintern. Man märker hur tjock hon är både när hon sitter och står och går. Och folk runt om kring oss påpekar oxå att hon blivit stor så snabbt!
Jag la märke till hennes tecken till löpdax, hon visar tydliga sånna (tycker jag som känner hene). Men det hann aldrig så långt som till att vi kunde börja ana blodstänk någonstan.
Till saken hör oxå att vi har en han hund. Och dom har ju varit tillsammans till för inte så länge sen.
Det här kommer helt chockat så klart eftersom det är tänkt att HAN ska kastreras.
Ja, jag vet vi är dumma som haft dom ihop men vi trode inte det skulle gå så fort (om nu något hänt).
Har aldrig haft en dräktig tik eller ens haft små valpar och jag kan eller vet inte så mycket
När under löptiden kan tiken bli dräktig?? Om hon är dräktig hur länge är hon det??
Jösses, har så mycket att tänka på nu *Puh!*
Har hört att en hund kan vara skendräktig. Hur märker man det?? Det gör väl ingen skada?? Vad gör man då som hundägare?
Kan man vända sig någonstan för att få bästa hjälp, info mm.. finns de nå bra internet sidor där man kan läsa på??
Kan även tillägga att vi skaffade hanen i Julas så från dess har han varit hos oss.
Så "vårens löp-period" skulle varit den första löp-perioden tillsammans med en hane i huset. (Om denna info har någon betydelse)
Jätte tacksam för alla slags svar!!
Och så vill jag oxå säga detta: Jag VET att vi varit oansvariga när vi låtit detta hända (om det nu hänt något) och jag tänker ta det ansvar som krävs för att ha en dräktig tik och senare även små valpar. Jag tänker göra allt i min makt för att alla ska ha det så bra som möjligt! Jag behöver bara lite hjälp för att komma "igång"