• Anonym

Alternativa mensskydd

Tänkte det kunde vara bra med en tråd där vi kan diskutera alternativa mensskydd, känns kanske inte så kul att skylta med det.

Tänkte att vi här kan diskutera fördelar och nackdelar kring menskoppar, tygbindor och svamptamponger. Kanske någon kan bli peppad att börja med ett nytt mensskydd som är bättre både för miljön och den som använder det.

Vill särskilt rekommendera de som har problem med vestibulit eller svamp att överväga tygbindorna.

Så, kom igen nu, nu skall vi diskutera MENS!

www.menskopp.se
    home.swipnet.se/ecosoft/prodsv.html

• Svar på tråden Alternativa mensskydd
  • Anonym (malin)

jag tycker det där med menskopp och typbindor verkar vara lite äckligt...jag föredrar tamponger eller engångsbindor...

• Anonym (*)

Har velat prova menskopp. Vad är fördelar/nackdelar med denna?? Ni som provat vad tycker ni

• Kantarellen

Menade inte att vara anonym, ber om ursäkt för det.

(malin) In början tyckte jag också att det var lite småäckligt. Men å andra sidan så använder man ju sina trosor om och om igen, och det är ju faktiskt inte så stor skillnad. Som tur är så finns det ju även vanliga tamponger och bindor för den som föredrar det

(*)När jag använde menskopp upplevde jag den största fördelen vara friheten, att bara behöva tömma på morgonen och kvällen, alltid ha koppen med sig så man behövde aldrig tänka på att ta med tamponger eller bindor. Sen suger ju inte koppen så man får inte uttorkade slemhinnor. Och den är billig. Det är väll de största fördelarna.

• Anonym (malin)

Kantarellen: jo, det har du ju rätt i!men hur funkar det där med menskopp då? är det en typ plastkopp som man för upp? hur ofta behöver man byta?

• Lyxmorsan

Nu har jag inte mesn så värst ofta, men de gånger det förekommer fördrar jaf tygbindor, just för att jag ofta har svamp. Jag har även tygtrosskydd men varvar med vanliga för enkelhetens skull, när jag är hemifrån hela dagen känns det ju lite bökigt att bära runt på dels rena och dels använda trosskydd.
    Tamponger använder jag ibland, vanliga då.
    Vad är svmptamponger?

/\*Predikaren3*/\
  • Kantarellen

(malin)
    Menskoppen är en liten ?kopp? i antingen silicon eller naturgummi. Ungefär lika stor som en äggkopp, man viker den dock ihop den när man sätter in den så då är den inte större än en stor tampong. Man byter den 2-3 gånger om dagen om man inte blöder väldigt mycket. Mellan bytena tvättar man av dem med lite vatten och tvål samt att man kokar den mellan perioderna.

• Anonym (malin)

men jag undrar liksom mammisBJ vad svamptamponger är?

• Kantarellen

Svamptampongen är en bit natursvamp, står mer om den under den andra länken i ts. Köpte en för jag var nyfiken när jag köpte tygbindor och mitt råd är att spara era pengar. Den var JÄTTESTOR och jag fick inte ens in den, 1/3 var ok att få in. Men tyvärr ingen hitt.

Svar på tråden Alternativa mensskydd