• Lotta79

Sova på sidan?!

Min guldklimp har fått för sig att sova på sidan, med nappen i munnen å inborrad med huvudet i kudden.... Det e väl ingen fara... så länge han får luft å verkar ha de mysigt? med tanke på allt "sova på rygg" prat, han har sovit på rygg fram till för ca 2 dagar sen då han kom på att sidan var skönare..hmm Han är 2 mån å en vecka idag...

• Svar på tråden Sova på sidan?!
  • Greta

Båda mina barn har sovit på sidan i princip hela tiden! de gick inte att lägga dom på nå annat sätt! och dom mår båda jättebra idag!, tror de e bättre att slappna av åå låta dom välja lite själva så blir de en skönare lugnare sömn!

• timberhochmandie

Rygg, rygg, rygg! Tidigare hette det rygg eller sida, men eftersom risken är tämligen stor att de välter över på mage om de sover på sidan så heter det numera bara RYGG. Lägg honom på rygg och låt honom inte borra ner ansiktet i kudden. Nappen är finemang!

• Hope8082

Ska inte vara någon fara att han ligger på sidan om du är orolig så kan du palla upp honom med en kudde så han inte ramlar över på magen, det är det rådet jag fått från bvc.

• nikolin

Greta, det är ju inte så att barnen mår automatiskt dåligt av att ligga på sidan, utan prblemet är att det ökar risken för psd.
    Så jag skulle inte gå emot rekommendationerna och råda någon att låta en liten sova på sida.

• anathema

alice har alltid sovit på sidan hamnade hon på rygg vaknade hon:) .. och som sagt lägger man en kudde så kan hon inte hamna på mage och kvävas.

är dom stora nog att välja själv så är det väl inte så mycket att göra åt, kan ju inte springa å vända dom rätt eller??

• Alvalie

jag har hört att när de kan vända sig själv på sida eller mage så är det fritt fram att låta dem göra det... min bvc sköterska sa i allafall...men pallra gärna upp med en kudde eftersom jag fattar det som han inte kan vända sig från mage till rygg än!

• Alvalie

ts: förresten när det gäller det där att borra in ansiktet! min son gillade också det! kan vara därför han lägger sig på sidan! testa och lägga honom på rygg och sen lägga en filt över huvudet! Det gjorde vi och han somnade på ett litet kick och när han somnat var det bara att ta bort filten!!

• Alvalie

ts: förresten när det gäller det där att borra in ansiktet! min son gillade också det! kan vara därför han lägger sig på sidan! testa och lägga honom på rygg och sen lägga en filt över huvudet! Det gjorde vi och han somnade på ett litet kick och när han somnat var det bara att ta bort filten!!

• Brumman

Vår son har sovit på sidan sedan BB. Vi lägger en ihoprullad handduk intill magen som hindrar att han ska hamna på mage. Han har aldrig rullat över och är idag snart 6 månader.  Jag personligen tror inte det är någon fara alls!

* Noah 061001 *
  • TeeTee

Min kille började också tycka om att somna på sidan när han var runt 2 månader. Jag lät han somna så precis som din kille med nappen i munnen och ansiktet inborrad i en snuttefilt. Sedan när han hade somnat vände jag honom till ryggläge.

• Giron72

Vår dotter sov på sidan ganska tidigt och på bvc sa de att när de börjar vända sig själv så är det okej att sova på sidan, men jag skulle ta bort kudden så hon inte lade sig på mage med ansiktet i den.

• Golddigga

vår son gillar oxå att sova på sidan och jag låter honom g´öra det.ibland när han vaknar på natten och ligger på rygg så är det bara ärr vända på honom och så somnar han om direkt.

• TheReLe

Jag tycker det känns bättre när Leone sover på sidan. Nu ligger hon ju mot mig med min kropp som stopp men hon har ju överskottskräkningar och ibland vaknar hon ju liksom till och kräks under natten. Vill då inte att hon ligger på rygg och riskerar att sätta det i halsen.. Enda gången hon kan sova på rygg är i vagnen men då sover hon oroligt. I spjälsängen verkar det vara stört omöjligt att få henne att sova på rygg, så när hon sover där på dagen brukar jag lägga en filt eller kudde i vägen så hon inte kan välta framåt...

• nikolin

Du kan va lugn, thereseyrebecka,Om bebisar kräks vänder dom huvudet åt sidan, det är ingen risk att de sätter i halsen!

Svar på tråden Sova på sidan?!