• Rokka Jill

Dra alla över samma ka.......

som rubriken lyder

jesså...
  • Svar på tråden Dra alla över samma ka.......
  • Kickan 84

Kam...

Vilda bebin bor i min mage! ♥
  • mammatillMilo

Vet att det ska vara kam men jag säger kant iallafall..Kan inte hjälpa det bara blir s¨å..

• Kristin24

kant säger vi här

Go och glad Kexchoklad
  • Rokka Jill

jag har alltid sagt kam.. men sen reggade man sig på fl där alla verkar skriva kant.. Det låter inte ens bra när man säger det.

jesså...
  • snillis

Talesättet, som egentligen lyder "skära alla/allt över en kam", innebär att man bedömer allt eller alla i en klump utan nyanseringar eller hänsyn till den enskilda individen. Oftast förekommer det i nekande konstruktioner som "man ska inte skära alla över en kam".

Uttrycket har sitt ursprung i den tyska frasen alle über einen Kamm scheren, och egentligen handlar det om fårklippning - om att man vid klippningen inte skiljer på den grova och den fina ullen, det vill säga att man går till väga på samma sätt oavsett varierande egenskaper hos det man klipper. Man behandlar allt lika utan hänsyn till kvaliteten.

Verbet skära är ogenomskinligt för den som inte vet vad talesättet egentligen går tillbaka på och då väljer man i stället ett ord som känns naturligt i sammanhanget (jfr uttrycket "dra en kam genom håret"). På så sätt har vi fått alternativuttrycket "dra alla över en kam".

Källa: www.svd.se/dynamiskt/Kultur/did_2248307.asp

Svar på tråden Dra alla över samma ka.......