• Juniphé

Hur göra rent badrumskakel och fogar? Få bort kalkavlagringar?

Tänkte städa badrummet ordentligt idag... kaklet känns som sandpapper under fingrarna av alla kalkavlagringar och jag har i månader försökt hålla efter med diverse rengöringsmedel, men utan större resultat.
    Har ni några tips på hur jg lätt får bort kalken? Och därefter håller den borta???

• Svar på tråden Hur göra rent badrumskakel och fogar? Få bort kalkavlagringar?
  • Xarisma

Jim (eller ja vim som det hette färut) och en sån där svamp med grön sida och sen GNUGGA!

• Nitagirl

min kille som är plattsättare,han rekomenderar ättika...häll i lite ättika i nån bunke med vatten o torka av med en svamp.

• Karli

Jag använde äppelcidervinäger när jag skurade häromdan.
    Luktade s*t*n (sorry svordom)
    Men RENT blev det och doften satt ju inte i så länge!

• Juniphé

vim har jag provat... blir ett helvetiskt gnuggande och i ett helkaklat badrum så efterlyser jag något lättvindligare

Men tack ändå

• Marie IE B

Cillit Bang antikalk funkar jättebra likaså det gamla hederliga Tomteskur

• Tiril

jag använder rotborste och jif, funkar utmärkt.

• Juniphé

Nåja, nu hade jag ju blundat för det där kaklet i över ett halvår och fogarna började anta en gul nyans istället för vitt Generad Och kakelplattorna var matta istället för blanka

Att spruta på Vim badrum 1 ggr/månad och svabba av räcker visst inte i duschen

Så här gjorde jag:
    Jag åkte till kakelbutiken och köpte hem en flaska kakel & fogrent och sprayade på. Lät verka ett par minuter och sedan skrubbade jag med en gammal diskborste... funkade inte! Sån där stålull som man har till disken fick det bli... och ett jädrans skrubbande senare så rann skiten av
    HURRA!!! Nu ser kakel och fogar lika nya ut som dom gjorde för 14 månader sedan då badrummet var nytt Yippie!

• Baronessan

Butcher's Speedball 2000!

Har precis (i veckan) städat vårt helkaklade badrum inför visning och Kakel & fogrent gjorde varken från eller till, men Speedball 2000 gör rent precis överallt! *älskar*

Tyvärr går det inte att få tag i vanlig butik utan man få leta sig till nån städgrossist.

Man MÅSTE inte alltid säga vad man tycker även om man FÅR...
Svar på tråden Hur göra rent badrumskakel och fogar? Få bort kalkavlagringar?