Hej! Jag har en falsk kartsköldpadda, men är långt i från någon expert. Har dock haft möjlighet att fråga andra "experter" om bla utfodring när jag nyss fått honom. Själv har jag ju bara erfarenhet av denne min egna, första lille padda, som jag fick ta över av en slump. Han var inte pytteliten då, men inte färdigvuxen heller. Läste också att de var svårare att ta hand om än t ex rödörade, och blev rätt orolig ett tag, men det har gått bra!
Här är lite jag snappat upp:
Ang. mat så stämmer det att man ska mata i en mindre vattentank om man inte vill grisa ner i akvariet. (Jag matar i akvariet och städar när det blir grisigt ist.) Enligt mina källor skulle man mata dem en gång/dag i alla fall första året, när de är färdigväxta kan man dra ner gradvis till var tredje dag. Kosten ska vara ffa animalisk. Min får oftast vattensköldpaddspellets, ungefär lika mkt som hans huvud är stort, ibland en räka (med skal), dem gillar han att slita sönder, även ett salladsblad, ärtor mm någon gång då och då.
Han får akvarieväxter ibland också, han äter dem inte, men de är kul att slita sönder! Tyvärr är det bara småbitar och krukor kvar efter tre dagar...
Viktigt, viktigt är det att de har tillgång till en landdel med värmelampa så de kan gå upp och torka och "sola", och så klart UV-lampa - men det kanske zooaffären redan talat om? Tänk på att de växer snabbt, jag är på jakt efter ett stooort akvarium nu!
Sidor där man kan hitta mer sköldpaddeinfo är ex www.repti.net www.zoonen.se och www.zoopet.se
De har också forum där man kan ställa frågor, en del som hänger där är riktigt duktiga, föder upp och så. Finns också info om föreningar man kan kontakta där man bor.
Lycka till!