• Guwios

Har du en vattensköldpadda?

Jag köpte två vatttensköldpaddor i fredags. Var visst inte så påläst som jag trodde.
    Har pratat med de på djuraffären om olika saker i efterhand men får inte så många svar. Verkar som om att inte de heller är så på lästa. Finns det någon här inne som kan ge lite tips och råd.
    De är pyttisar bara sex veckor gamla. Fick inget svar om deras art men har lyckats ta reda på att det är antingen Mississippi- eller falsk kartsköldpadda.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-27 17:21:04:
    Fick reda på idag hos en djuraffär att det är gulbukad vattensköldpadda som jag köpt och inte kartsköldpadda.

• Svar på tråden Har du en vattensköldpadda?
  • blackangel

Jag har haft rödörade vattensköldpaddor. Små ilskna, men söta sköldisar. Hade de från nästan födseln, tills de var 5-6 år gamla.

Har du googlat runt på nätet? Lånat böcker från biblioteket? Vet tyvärr inget om den arten du har...

• Guwios

Ja jag har kolllat på nätet men det står inte så mycket om unga djur mest vuxna. Det är ju en himla skillnad på bebisar och vuxna. Bla när det gäller föda. Sen så är tydligen denna art svårare att ha än just rödörade. Så då blir man ju lite skrämd.
    Biblan ska jag försöka med också.

Det är alltid intressant att höra hur andra i praktiken har gjort

• Mirakel händer

Vi har en gulbukad vattensköldpadda som är ca 1 år nu. Han äter bla torkade larver, sköldpadds mat som är som pellets och frysta mygglarver, han får mat varannan dag. Byter vatten ca var 5 vecka.

Längtar...
  • blackangel

Då var det inte så lätt.. Vad äter sådana små som du har? Vad sa de i zooaffären? Mina åt frysta mygglarver, levande larver och torrfoder för katter med fisk/skaldjurssmak. Men de vägrade sallad.

• blackangel

Just det, speciell pellets fanns oxå, och något pulver man skulle doppa maten i när de var små.

• Tainted

viktigaste är väl att man inte bara ger pellets utan annat också, även fast det står på paketen att dom får i sig allt de behöver från dem.. jag gjorde så att jag köpte frysta skalade räkor på coop (dom billiga) och petade in pellets i räkorna, var mkt populärt.. man kan göra likadant med grönsaker, typ gurkbitar eller salladsblad. sen hade jag iofs en del småfiskar i akvariet också, dom ynglade av sig i en väldig fart i takt med att sköldpaddorna norpade åt sig en då och då så dom fick nog en del näring därifrån också. sen att man inte matar för mkt samtidigt.. har hört att dom inte slutar äta förrän maten är slut men vet inte hur bra det stämmer då jag aldrig utmanade ödet.. 10 räkor/vuxen sköldpadda (ca 10 cm i diameter på skalet) med pellets i, plus en del pellets som jag bara hällde i. lycka till :]

• Guwios

Får inga direkta svar från djuraffären. Har luskat på nätet men som sagt det står mest om vad större sköldisar äter och inte direkt vad bebisar äter.

Eftersom vi hämtade hem dem i fredags har de ännu inte ätit så mycket. Ger dem mat varje dag. Det ska man göra tills de har en stl av ca 5 cm i skalet.

Jag ger dem pellets (för vattensköldpaddor) som affären gav dem för att de inte just nu ska behöva lära sig nya smaker i och med att de har kommit till ett nytt hem. 

Första dagen fick de maten i akvariet men eftersom de tydligen grisar ner så mycket är det tydligen bättre att mata dem i separat tank och det gjorde jag i går och då åt de ingenting. Men de får ett par dagar till på sig att vänja sig med nytt hem. Så idag kommer de att få maten i akvariet.

Jag har inte riktigt förstått om även bebisar ska ha samma mat som vuxna djur men att ge dem katt torrfoder borde ju inte spela någon roll. Ska ge dem det i morgon.

• blackangel

Jag skrev i förra inlägget om ett pulver man skulle doppa maten i när de är små. De sa inget om det? Det var, har jag för mig iallafall, mineraler och vitaminer som de behöver extra när de är små.

Nu är det jättelängesen jag hade sköldisarna men det ploppade upp i huvudet nu när jag tänker tillbaka.

Jag gav maten i samma akvarium de bodde i, men hade en bra pump jag rengjorde ofta  och bytte även vatten så det höll sig fräscht.

• Pink Rose

Jag gjorde samma sak som Tainted beskrev ovan, och mina mådde då jättebra från att de var nyfödda till 7 år senare då jag fick en skada och var tvugen att sälja dem

• Guwios

Jag har köpt pulvret som du pratar om det är kalcium och vitamin D3. Men eftersom jag inte har börjat med något annat än pellets så kommer jag att använda det så fort jag vänjer dem med tex räkor. Sedan ska de ha vitamindroppar också men jag måste köpa en hushållsvåg så jag vet vad dessa små liv väger. Farligt att överdosera vitaminer.

Pump finns men tänker ändå för hygienens skull lära dem att äta på ett separat ställe. Har ännu inte bytt vatten. Det ska sambon få äran att göra i dag Ha ha. 

Men shit så himla söta de är

• blackangel

De är ursöta!  

Ok, så det var kalcium och vitaminD3.. Du ser, minnet är bra men kort.*S*

Hoppas att det går bra med maten till dom, och att du får fler tips!
    Och sambon får ha en trevlig städdag!

• Guwios

Tack för era svar.
    Tror inte sambon uppskattar städdagen. Han är på jobbet och får lite fint reda på det senare idag.

• Enkiteng

Hej! Jag har en falsk kartsköldpadda, men är långt i från någon expert. Har dock haft möjlighet att fråga andra "experter" om bla utfodring när jag nyss fått honom. Själv har jag ju bara erfarenhet av denne min egna, första lille padda, som jag fick ta över av en slump. Han var inte pytteliten då, men inte färdigvuxen heller. Läste också att de var svårare att ta hand om än t ex rödörade, och blev rätt orolig ett tag, men det har gått bra! Här är lite jag snappat upp:

Ang. mat så stämmer det att man ska mata i en mindre vattentank om man inte vill grisa ner i akvariet. (Jag matar i akvariet och städar när det blir grisigt ist.) Enligt mina källor skulle man mata dem en gång/dag i alla fall första året, när de är färdigväxta kan man dra ner gradvis till var tredje dag. Kosten ska vara ffa animalisk. Min får oftast vattensköldpaddspellets, ungefär lika mkt som hans huvud är stort, ibland en räka (med skal), dem gillar han att slita sönder, även ett salladsblad, ärtor mm någon gång då och då.

Han får akvarieväxter ibland också, han äter dem inte, men de är kul att slita sönder! Tyvärr är det bara småbitar och krukor kvar efter tre dagar...

Viktigt, viktigt är det att de har tillgång till en landdel med värmelampa så de kan gå upp och torka och "sola", och så klart UV-lampa - men det kanske zooaffären redan talat om? Tänk på att de växer snabbt, jag är på jakt efter ett stooort akvarium nu!

Sidor där man kan hitta mer sköldpaddeinfo är ex www.repti.net www.zoonen.se och www.zoopet.se
    De har också forum där man kan ställa frågor, en del som hänger där är riktigt duktiga, föder upp och så. Finns också info om föreningar man kan kontakta där man bor.

Lycka till!

• Enkiteng

Jo, en sak till, såg någonting om kattmat; jag skulle INTE våga ge min kattmat, det är sånt det varnas för här och där! Kattfoder är anpassat för en helt annan typ av djur med helt andra behov!
    Är förmodligen inte jättefarligt om de skulle få i sig det någon gång, men jag har sett riktiga skräckbilder på sköldpaddor som fötts upp på hund- och kattmat.

• Guwios

Enkiteng: Bra att du berättar om katt resp hundmaten. Det läskiga är att det läste jag på en djurkliniks hemsida. Mina har inte fått något annat än pellets för vattensköldpaddor och torkade "äckliga" djur ser ut som döda silverfiskar i modell större. Ha ha. De gillade dom inte.
    Ännu så ger jag dem maten i akvariumet för när jag har provat i separat tank så har de inte ätit något alls. Jag tänkte vänja dem så småningom att göra det. I och med att de är två så kommer de nog att skita ner något fruktansvärt senare.

Det är lustigt det där med UV lampa. På två olika djuraffären så säger de att vattensköldpaddor inte behöver ha det. Att det räcker med lysröret och värmekällan i akvariet. Skit mysko tycker jag. Vi har inte riktigt klurat ut hur vi ska få dit en uv lampa. Vi har inte hittat något lysrör med uv-ljus som passar vårt akvarium. Men vi fortsätter att leta.
    Ska gå ut på de länkar som du angivit. Jo just det det var inte kartsköldpadda som vi köpt utan gulbukad vattensköldpadda. Där ser man vilken bra info på nätet det är.

Tack så mycket för svaren.

• Visalicious

Skrev i din gästbok också men för att alla skall se infon

Forumet: skoldpaddsforum.invisionzone.com

är ett forum där ett flertal kunniga entusiaster samt uppfödare håller till.

Som skrivits ovan, det finns mycket motstridig information att hitta och tyvärr verkar dessutom många som har dem agera enligt principen - de lever ju, då gör jag rätt.

En (lite lång) skräckhistoria:

När jag räddade mina två stora rödörade (de är över 20cm över skalet) så befann de sig tillsammans i ett akvarie med storleken 90x50cm där ena halvan var deras landdel. Landdelen var så liten att de fick ligga på varandra för att kunna vara uppe båda två. I vattnet kunde de bara "stå på bakbenen" och då gick vattnat till "midjan" på dem. Den enda belysningen de hade var en glödlampa, det fanns ingen vattenvärmare och de fick nån sorts proteinpellets till mat. (Vuxna rödörade skall huvudsakligen ha vegetabilier såsom romansallad odyl.)

Trots att de bott så åtminstonde de senaste fem åren så var de nyfikna och man såg att det fanns livsenergi där inne. De levde men det var ju absolut inget bra liv.

Svar på tråden Har du en vattensköldpadda?