• Sencha

När kan barn börja använda vassa saker?

Vid vilken ålder kan man låta barn börja prova på att använda vassa saker, som t.ex.

vassa knivar
    sekatör
    såg

?

(Givetvis under noggrant överinseende från vuxen.)

(Och ja, jag inser att det är individuellt, men på ett ungefär )

• Svar på tråden När kan barn börja använda vassa saker?
  • Bumbi mia

Min dotter hon blir 5 i sommar, hon hjälper till att skära grönsaker och dyl, med kniv. I höstas så hjälpte hon till att rensa rabatten med en egen sekatör.

Mamma till Ronja och Alve
  • Sencha

Hittills har vår treåring fått använda matkniv till att dela champinjoner och andra lättskurna saker med. Någon gång har han fått prova att använda skalkniv.

• timberhochmandie

Det är väl förmodligen individuellt... När man som förälder känner att de verkar ha tillräcklig koll på motoriken för att kunna hålla i något med ena handen och skära med andra handen utan att kapa den första handen vid handleden. De ska väl kunna klippa med sax på fyraårs-kontrollen, om det nu kan vara nåt riktmärke...

• Sencha

Handleden är jag inte rädd för - möjligen fingrarna

Vanlig sax använder han (även om det inte blir rakt).

• timberhochmandie

Om han klarar saxen och matkniven utan att komma åt fingrarna kan det väl vara dags att fundera på att avancera lite. Se bara till att ge honom en liten kniv som inte är för bökig att hantera, och något lättskuret (typ gurka) så att han inte riskerar att slinta med kniven så går det säkert fint.

Svar på tråden När kan barn börja använda vassa saker?