• Lottisen

Laxoberal mot förstoppning - farligt?

Hej!

Jag är i v.7 och såååå svullen och spänd i magen att jag vill ha ut allting på en gång.. har ont varje dag nu och det är så jobbigt. Jag har en flaska med laxoberaldroppar som jag använt nån gång innan men vill inte använda det om det kan vara skadligt. Nån som vet?
    Jag tror den är rätt svag. Man ska ta 10 droppar kvällen innan.. tacksam för svar - jag vågar inte ta annars..

• Svar på tråden Laxoberal mot förstoppning - farligt?
  • Baronessan

I fass.se står det om Laxoberal:

"Graviditet - Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Laxoberal under graviditet."

Jag hade valt nåt annat, gå till Apoteket och prata med dem. Duphalac har min BM rekommenderat mig när magen strular.

• Emmssan

Det är ingen fara att du tar Laxoberal.
    Jag har själv använt det varje gång jag fått förstoppníng under min graviditet och det har fungerat utmärkt.

//Emmsan v. 34+6

• Björkeli

Hej.

Även Laktulos (flytande) fungerar bra under en graviditet. Finns på apotek att köpa.

• Jen75

Hej
    Vad jag har hört så ska man inte ta laxermedel uppifrån Asså som man sväljer. Det kan tydligen vara lite farligt. Men det är bara vad jag hört. Vet inte alls hur det stämmer.
    Men själv tar jag microlax. Det funkar jätte bra. Även katrin plommon juice.

Lycka till med magen på alla sätt.
    KRAM

• Björkeli

Hej.

Har inte hört att det skall vara farligt att ta laxermedel oralt när det gäller så pass milda att de e receptfria. Sköterskan på mitt arbete rekommenderar att försöka häva de tröga tarmarna o förstoppning uppifrån vid en graviditet då laxermedel analt i för stor mängd, för ofta , slår ut tarmen egna funktion... Men det e olika från ställe till ställe tror jag vad som rekommenderas.

Klappa magarna!

• Minimum

Laktulos och Duphalac är samma sorts medel bara olika tillverkare!

• Kattiz

Oj jisses Laxoberal är ju med det starkaste laxermedel som finns..visst får du skita och du skiter garanterat ut ALLT, men det är inte nåt jag skulle ta under graviditeten. Dessutom får man ju grymma magsmärtor av Laxoberal!
    Sedan ska ni komma ihåg att Laxoberal påverkar tarmarna negativt om man använder det en längre tid.
    Jag blev tvungen att ta Laxoberal 1månad ef dotterns födsel och jag skulle aldrig ta det för vanlig förstoppning..eller ta det utan att ha prövat annat först!!

Därför skulle jag genast ställa tillbax Laxoberal flaskan och satsa på Laktulos/Duphalac istället....det påverkar inte tarmarna negativt utan är taget ur växtriket. Och sedan kombinera det med kost som är lösande.

Men som allt annat så väljer ni helt själv!
    Kram

• GalnaMamman

finn det några tabletter man kan ta???

jag kräks tamefan av laktulosen!!

• Ananas

En rejäl promenad kan få fart på tarmarna, utan något preparat att intaga.
    Värt att prova..

Svar på tråden Laxoberal mot förstoppning - farligt?