• Phantera

Halsfluss

Har varit förkyld och haft väldig hosta. Fick ont i rygg och under brösten. Mollipecten som funkat under tidigare hosta verkade inte fungera den här gången. Kontaktade Företagshälsan och fick lite Cocillana-Etyfin. Funkade klockrent!
    Hostan blev jag av med, men hade fortf. ont i rygg och bröst.
    Tänkte om jag hade lunginflammation, lät det gå några dagar till. Kontaktade Familjeläkarna för undersökning.
    Nej, det var nog "bara" muskelvärk. Däremot hade jag halsfluss!!

Fick penicillin. Är inne på dag 5 av 10 idag.
    Men idag har jag fått ont i halsen igen...då menar jag ONT.
    I bipack-sedeln står det att efter ca 2 dagar så är man smittofri. Och jag har inte haft direkt ont i halsen, inte ens då jag var på läkarbesöket. (Dock hade jag jätteont i halsen för 2 veckor sedan men trodde det var "vanlig" halsont).
    Men nu ikväll kom det tillbaka. Tänkte att det borde försvunnit, penicillin ska ju vara ganska snabbverkande även om man ska genomgå hela kuren oavsett om den är på 5, 7 eller 10 dagar.

Någon som har erfarenhet av halsfluss? Vad jag vet har jag inte haft det förut.
    Kan min halsfluss blivit sämre, eller biter inte antibiotikan tro?

Vad tror ni?
    Kanske är bäst att ringa Familjeläkarna imorgon igen ändå...

//Melinda

Vill inte ha ont i halsen mer...
  • Svar på tråden Halsfluss
  • timberhochmandie

Det finns ju varianter som kräver lite "hästmedicin" för att man ska bli av med den, men det kan ju också vara så att du har åkt på en virusinfektion ovanpå bakterieinfektionen. Inte helt ovanligt skulle jag tro när immunförsvaret ändå har tagit emot lite stryk, men trist med två olika infektionerjust i halsen i så fall... Hur ser du ut i halsen nu?

• Phantera

Vet inte hur jag ser ut...inte tittat.

Känner dock att jag har lite mer ont på vänster sida, förut hade jag typ ont bara, eller iaf mycket mer, på höger sida...

Och fortf. ont i bröst och rygg!

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • timberhochmandie

Försök att lysa med en ficklampa och kika lite i badrumsspegeln eller så. Ser det bara rött ut så skulle jag gissa på en virusinfektion. Har du gråvita "pluppar" i halsen så är det bakterier och då låter det onekligen som om halsflussen överlevt penicillinkuren. Själv har jag en gång haft halsmandelinflammation och det gjorde SJUKT ont. Det var som att ha influenska - eländig i hela kroppen, jätteont i stora muskler, blixtrande huvudvärk och givetvis hejdundrande ont i den aktuella halsmandeln. Fast det började bara som vanligt halsfluss. Ont i halsen. Kolla badrumsspegeln. Jaha, halsfluss. Ok, det är kväll, imorgon får jag ta reda på vilken vårdcentral jag ska vända mig till. 22-tiden: jag tror jag döööör, in till jourcentralen. Sedan blev det bara värre och värre medan jag väntade så det hade ett väldigt snabbt förlopp.

• Phantera

OKej, borstade tänderna nu och tittade i halsen. Svårt att se med tungan i vägen och så blir det lite skuggor...men jag fick en rätt bra titt och tog en tops att hålla ner tungan med!
    Det är nog rött på både höger och vänster sida. På höger sida ser det lite "bubbligt" ut och en gul-vit prick syns också. Men bara en.
    Vänster sida är svårare, det är rätt mkt saliv som bara vill bilda en bubbla mellan sidan och den dära gom-pinnen vad den nu heter(?)
    Men med topsen som gör att spyreflexen sätter in hinner jag se att det är nog rätt så svullet. Vet inte om det är halsmandlarna jag ser, på både höger och vänster sida...
    Har lite svårt för att titta hur saker och ting ser ut inuti kroppen. (Blod är OK, men organ...genomskärningsbilder och sånt är urk).
    Sen är jag inte så bra på anatomi (heter det väl?) heller...

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • timberhochmandie

Mandlarna sitter liksom längre fram i munnen än den där gom-pinnen... Alldeles bakom där tänderna slutar på var sin sida i munnen. De är lite knottriga. Ofta kan man se bakterieprickarna på dem när man har halsfluss. Det finns ju en anledning till att man opererar bort dem på någon som får upprepad halsfluss.

• Phantera

Har aldrig haft halsfluss tidigare. (vad jag vet)...
    Men då är det nog mandlarna jag ser, iaf på höger sida...den som har en prick. Och ja...den sitter lite längre fram än gom-pinnen...

Blärk! Får väl ringa familjeläkarna imorgon, öh, idag... och höra med dem vad man ska göra...

♥ Denise ღ Daniela ♥
Svar på tråden Halsfluss