• Therese33

Jag skall bli gudmor, men vilken uppgift i kyrkan?

Jag skall bli gudmor (är överlycklig...) men vad innebär det praktiskt i kyrkan. Vad blir min uppgift?

• Svar på tråden Jag skall bli gudmor, men vilken uppgift i kyrkan?
  • Auris

Det beror helt på vad föräldrarna ber dig om. På våra dop har gudföräldrarna varit med och lagt händerna på barnet när det välsignas. En gudmor fick hälla upp vatten i dopfunten och en annan läsa en text.

Men gudföräldrarnas stora roll är ju inte i gudstjänsten utan efter - i resten av livet.

Grattis till uppdraget! Du har fått ett fint förtroende.

• 14 september

Det bestämmer föräldrarna med prästen, vi har haft gud föräldrarna till o bära barnet in o under dopet. Man brukar träffa prästen nån vecka innan o planera hur man vill ha det. Våran dotters gudmor läste en dikt i kyrkan tex. Men det finns nog inga tvång. Hoppas att dopet blir bra.Kram

• Novus

Som de andra säger så bestämmer föräldrarna det. Du kanske "bara" ska ta emot ljuset och stå med familjen uppe under gudstjänsten. Du kanske ska räcka över barnet till prästen, bära in barnet osv.

• Mirakel händer

När vi vart gudmor och gudfar till våra gudbarn. Så hjälpte vi till med att planera dopet fixade inbjudan och tog emot anmälningar till dopet.

Gudfar bar gudsonen fram och bar även ut. Efter som jag gudmor inte fick bära pga att en operation. Men jag hällde upp dopvattnet. Guddottern som döptes samtidigt gick själv för hon var 10 år då.

Längtar...
  • Mirakel händer

Kompliterar jag läste även en dikt.

Längtar...
  • AnneSophie

Jag har fyra gudbarn och för dom tre första har jag i princip inte behövt göra något i kyrkan. Föräldrarna valde att bära och hålla bebisarna själva och jag/vi behövde egentligen bara formellt säga högt att vi lovade att lära barnen om den kristna tron.

För det senaste barnet (katolskt dop) så fick jag hålla bebisen under ceremonin. Sedan var det väldigt mycket mer allvarligt och högtidigt den gången (mer lovande och bekräftade och svarande på frågor) rent generellt.

• Mockasin

Det finns en massa saker du kan göra i kyrkan om föräldrarna vill. Oftast brukar man läsa en text, ibland hålla barnet, är du musikalisk kanske du vill spela/sjunga. Men hör med föräldrarna vad de förväntar sig. PÅ www.dopguiden.se/faddrar kan man läsa om faddrar.

• mammacatta

Jag har en katolsk och en i svenska kyrkan. Inget särskilt på nån (förutom det annesophie sa).
    Hålla ljuset, hälla vatten ungefär. Det är som sagt resten av livet man ska vara med.

Svar på tråden Jag skall bli gudmor, men vilken uppgift i kyrkan?