• Laiqua

Vår/sommarkläder till en 8-månaders?

Jag behöver råd!

Min son är drygt 8 månader och kommer således att vara året till sommaren. Han kryper för fullt och jag räknar med att stapplande steg kommer att tas i gräset i sommar.

Men vad behöver man egentligen för kläder till en bebis i denna ålder i vår och i försommar? Vi bor i Norrland så snön ligger kvar än...

Vilka skor är vettiga i slasktö och för de första stegen i sommar?
    Vad behövs för jacka/overall/galonkläder?

Nu under vintern har han ju mest legat i vagn eller sele/sjal och då känns inte vilka kläder han har lika viktigt. Men nu när han börjar röra sig själv...

Jag känner mig förvirrad! Tips på vår/sommargarderob för utomhusbruk?

/Laiqua - usel på shoppning...

• Svar på tråden Vår/sommarkläder till en 8-månaders?
  • mia1968

inte tycker jag att du behöver galonisar i år.Skulle föreslå en vind/våroverall + fleeseställ, kanske en vår/sommarjacka. De bästa skorna här uppe nu är allvädersstövlar, dvs. fodrade stövlar, sen några rejäla sandaler för sommaren, när de börjar gå så ska de ju ha riktiga skor på fötterna, typ kavat + ev. ett par tygskor ifall han bara ska åka vagn.

• Mallemus

Vi har köpt galonisar till vår dotter som är 8 månader. Detta för att kunna ha henne i sandlådan med storebror. Allt beror ju på vad ni tänker göra. I övrigt håller jag med mia1968. Vindoverall med varma kläder under vid behov är toppen. Det körde vi till sonen också som är snart 2,5.

• Stora

Skor skulle jag satsa på en stadig KAVAT känga i skinn. de är vattentäta och "andas" köp kängmodell som går upp en bit då är de stadiga. Och så komplettera ev med en sandal i samma modell. Om han inte ska gå i vatten så kan man ha bara en sandal.
    Mät fötterna på skoaffären så får du rätt stl, Fötterna växer snabbt!
    En smidig våroverall är toppen. Polarn o Pyret har jättebra.Även Reima  Annars så går det med galonbyxor - beror på hur rörliga de är. Gummsitövlar är jättesvårt att gå i för småttingar.
    En bomullsmössa med knyt, tunnavantar gärna med snöre så de inte tappas
    Till sommaren en solhatt med rejält brätte o helst knytband.
    Bra övriga kläder tunna bodies med lång ärm i solen och shorts o jeans.
    jag tycker att stickade koftor är jättebra att reglera temperaturen med tex under overall eller kyliga morgnar o kvällar. Köper du en våroverall kan du behöva komplettera med en sommarjacka typ vindjacka.

• Tingan

min son e 9 månader och vi bor i norrköping så här e det ju vår.... vi har en tunn vårjacka med en tjockare tröja under och långkallingar och jeans eller när vi går till parken har vi galonbyxor då det e lite vått ute fortfarande och e bra när de kryper och sätter sig lite här och där eller när man gungar...... han har en bomullsmössa som e lite tjockare eller en tunn stickad. pÅ fötterna har han Kavats "lära gå sko" de kommer förmodligen räcka till sommaren och då köper vi nått liknande och sandaler för varma dagar, solhatt eller keps blir det i sommar och tunna byxor eller skjorts med body eller t-shirt till.... sedan kan man ju ha vårjackan eller en långärmad om det e kallare eller nått stickad..... vi har inte köpt nån vindoverall då vi tyckte det var onödigt..... har en bild i mitt galleri på hur min son e klätt nu på våren....... glömde säga att vi har tumvante till honom typ magicvante...... och sen har vi med filt i vagnen om det blir kallare....

Svar på tråden Vår/sommarkläder till en 8-månaders?