• fritzie76

Hur många veckor ska ni vara lediga i sommar?

Vi håller på att planera inför sommaren nu och är lite tveksamma till hur vi ska lägga upp det. Funderar lite på att låta sonen vara ledig i 6 veckor från dagis. Är det bara positivt att ha honom från dagis så länge eller blir det jobbigare att lämna honom då igen? Någon som har erfarenhet av detta? Hur länge har ni tänkt ha era barn hemma i sommar?

• Svar på tråden Hur många veckor ska ni vara lediga i sommar?
  • Razzla

Vi brukar låta Anton vara ledig 5-6 veckor på sommaren och har inte haft några problem tidigare år iaf. Iår blir de något liknande igen. Jag har bara 2 veckor semester men tänkte ta ut 1 eller 2 veckor fp och sambon har 5 veckor att ta ut. 

Se i mina ögon att jag ler
  • Mummynr1

Mina ska vara hemma i 5 veckor. Min äldsta son har aldrig tagit skada av att vara hemma så länge men för minstingen vet jag inte då det är hans första sommarlov från dagis. Hoppas det går bra för honom.

Tror inte det är någon större fara för din son. tillbringa lite extra tid med föräldrarna.

• Mirris

Första året han gick på dagis så var jag hemma i perioder. Ledig 2 veckor sen jobbade jag 2.. ledig igen 2 veckor o sen jobbade jag 2

På det sättet blev det inte så jobbigt när han kom tillbaka.

I år ska han få vara hemma från midsommar till mitten av augusti.. först är han hos sin pappa i ett par veckor medans jag jobbar, sen är han här i några veckor.. o sen tillbaka till pappa som har tagit ut FP dom sista veckorna.

Så iår blir det länge.
    Å andra sidan har han varit hemma MYCKET mer än han varit på dagis det här året. SÅ mycket sjuk.. och så är jag ledig var 3dje vecka. Så det blir hemskt mycket ledigt.
    O det går väldigt bra ändå att lämna honom när vi är friska. Väntat mig kalabalik, men det har gått skitbra.

• Tant Green

6 veckor hoppas vi, men om dagis är stängt andra tider så får hon vara hemma längre, vi tycker hon är för liten för att flytta till ett annat dagis tillfälligt.

• shine

Min piga kommer vara hemma 8 veckor. 4 veckor med mig och 4 veckor med sin pappa.

• Miss Lau

Våra barn brukar alltid vara hemma 10 veckor och det har aldrig varit något problem.

• MoR58

Jag kommer att vara föräldraledig 6 veckor i sommar sedan kommer jag eventuellt att försöka ta ut semester i anslutning till det, men det vet jag inte om jag får för min arbetsgivare. Men Markus kommer att vara hemma 6 veckor i sommar minst.
    Jag har väldigt svårt för att lämna Markus till ett jouröppet dagis i sommar. Vi har planerat med föräldrapenningen så att jag eller min man kommer att kunna vara hemma på somrarna med föräldrapenning när dagis är stängt. Detta då vi inte alltid kan få semester de veckor dagis är stängt.

• Glad i hågen

Jag ska vara ledig 6 veckor och detsamma gäller dottern. Jag hade nästan en plan att säga upp platsen och söka ny till hösten, och ha henne hemma juni-aug, för att spara några månadsavgifter. Men jag inser att jag måste jobba hela juni och då har hon det bra på dagis ändå.

• Bakeapple

Vi blandar fp och semester och både min man och jag (och våra barn) ska vara lediga 9 veckor. Ska bli SÅÅ skönt!

• Linny

Jag ska ta semester fem veckor i sommar. Min man tar nog också ut fyra-fem. Mesta delen av tiden vill vi ha samtidigt, men kan ta någon vecka eller två så att sonen får vara hemma från förskolan i sex-sju veckor..

Någon föräldrapenning tror jag inte vi tar då. Tar hellre några veckas semester till i höst och vinter.

• ida06

Jag ska vara hemma 8 veckor 4 veckor med semester & 4 veckor med FP som jag har kvar att ta ut. Börjar jobba nu på måndag efter att varit mamma ledig i 1.5 år. 
    Ida får vara hemma 5 veckor i sommar efter som hon är relativt ny inskolad så kanske det är dumt att ha henne hemma i 8 veckor. Men hon kommer bara att gå på dagis 15 timmar/vecka dom övriga 3 veckorna. 

• lgp

Jag kommer att vara föräldraledig (för minstingen) till 31 juli och ska därefter ha semester 2 veckor i anslutning till det. När jag börjar min semester börjar sambon föräldrarledigheten för Axel. Johannes kommer att vara hemma 7-9 veckor i sommar minst, beroende på när sambon får semester från.

• ByggareBob

Mina barn ska vara lediga 7 veckor, vi brukar försöka få ihop långledigt. Aldrig några problem att komma in i dagmammarutinerna igen.

Svar på tråden Hur många veckor ska ni vara lediga i sommar?