• Anna Panna

Kirshkål, hjälp!!!!!!

I vår nya trädgård så är det tyvärr kirshkålens paradis. Vet någon något bra sätt att bli av med dem eller finns det bara alternativet att dra, dra och dra i all evighet?

• Svar på tråden Kirshkål, hjälp!!!!!!
  • Sencha

Ett alternativ är att lägga svart plast över området i några år.

Men nä, annars är det dra och dra...

Förresten, ett tips: Kirskål går bra att laga mat av - soppa, stuvning m.m. på samma sätt som nässlor.

• France

Ma kan sâ gräs runt ikring och klippa kort med gräsklipparen, till slut dör den eller täcka noga med svart plast som sencha säger.

• Anna Panna

Jag har hört tidigare att man kan äta kirshkål - är det gott? I sådana fall så kanske man ska låta kålen frodas fritt............. ha, ha!

• Kay T

Jag undrar oxå om kirshkålen, det är ett sånt otrevligt ogräs, blä!!
    Har oxå hört det där om plast, men måste man verkligen täcka i flera år? Räcker det inte med en säsong?

Vi fick även tipset att dra och dra och dra och klippa kortkort, men hos oss har det inte hjälpt under de två år som vi bott i vårt hus.

• virre27

Täcka detta är det ända som hjälper. gräv först och täck med Tidnings papper. Försöka att utrota detta är jätte svårt, vi får klaga på munkarna för det var de som tog det till sverige som läkemedel.
    Går att äta och är lite som spenat i smaken.
    Har själv lite på tomten, lite uppe i skogs brynet. Jag själv tycker det är ett otyg att ha.
    Lycka till.

• JeO

Se till att den aldrig blommar. Klipp av knopparna.
    Om du gör så i tre år sägs det att den ska försvinna. Gräv ALDRIG bort rötterna, det försökte jag med första året. Året efter var här dubbelt så mycket.
    Just nu är jag inne på tredje året av att ta bort blomsterknoppar och det blir minder för var år. Mosa och gräs har tagit över i rabatten men bättre det än kålen... Tror säkert att jag får fortätta nästa år också då det säkert kommer in utifrån men jag hoppas att det till slut försvinner.
    Alternativet att täcka med tidningspapper eller plast i tre år tyckte jag var synd, har en massa vårlökar i rabatten som hade fått styka med då.

• Humminggirl

Man kan också prova att trimma ner bladmassan gång på gång tills växten ger upp.

• JeO

Humminggirl: Det är precis vad jag gjort idag. Hoppas inte blasten gror, jag lät den ligga kvar...

• K J N

Det finns preparat som löser problemet men dessa går på licens som bekämpningsmedel för yrkesbruk.

Hör med en bonde/entrepenör i din kommun, de har ofta behörighet för dessa preparat (ex Avans 350) och kan hantera dem på ett säkert sätt.

Kirskål är besvärligt men inte omöjligt med rätt hjälpmedel.

• gräsulv

Jag klipper, sår gräs och fortsätter klippa det går bra tycker jag vi har ju inte perfekt som krav men på det sättet blir vi ju av med "blasten" och gräset växer....

• 13 år emellan

Kirskålen får sin näring via bladen. Om man är duktig och ihärdig går den att utrota helt på några år genom att ständigt klippa ner den. Det är ett tidskrävande arbete och man måste vara nogrann för de yngsta bladen är rikliga näringsbärare till hela växten.
    Blasten kan fungera som näring till resten av rabatten, men det är lämpligare med gräsklipp som innehåller mer kväve. Låt kirskålen aldrig gå i blom!

• Anna Panna

Tack för alla tips! Jag kommer nog att köra en kombination med att riva upp, lägga gräsmatta och klippa som bara den osv.

Svar på tråden Kirshkål, hjälp!!!!!!