• Fidelis ad urnam

Vill se bilder av era kök och speciellt era diskbänkar, hoar och hur ni gjorde med blandaren!

Vi har köpt en diskho där det inte finns något hål för blandaren, antar att vi måste borra ett hål för rören och blandaren i själva bänkskivan.
    Hur långt ifrån diskhon ska detta hål placeras?
    Borrar man för nära kanske man riskerar ha sönder skivan.

Hur ska man täta hålet?
    Räcker det med silikon?

Jag är så nervös men ser ändå fram emot att få bygga köket

Vill gärna se bilder på era kök och få tips angående diskhon, blandaren och bänken.

I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
  • Svar på tråden Vill se bilder av era kök och speciellt era diskbänkar, hoar och hur ni gjorde med blandaren!
  • Fidelis ad urnam

Ingen som har tips och råd angående diskbänken?
    Ingen som har bilder?

I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
  • azzi

Det finns ett särskilt verktyg för att ta hål i diskhon. På Biltema exempelvis köpte vi våran. Det var enkelt som en plätt att göra hål med den dessutom.

Gå in på www.biltema.se och sök på "Håltagare" så kan du se hur den ser ut.

• Fidelis ad urnam

Hur exakt fungerar detta verktyg?
    Såg på IKEAs hemsida att de sålde ett sådant verktyg.

• azzi

Ja vi tänkte köpa på IKEA först men den var slut så vi letade och hittade en exakt lika på Biltema, men för halva priset.

Ja om jag minns rätt, det var sambon som fixade hålet, så borrade man först ett litet hål i diskbänken med en vanlig borrmaskin. Sen trär man in det där verktyget i hålet och sen bara vrider man.

• Fidelis ad urnam

ja det låter juh enkelt

• azzi

Ja det är enkelt! Det trixigaste är att mäta ut vart hålet ska vara, så att det blir centrerat.

• Fidelis ad urnam

jo. Jag tror det är viktigt att lägga ner mycket energi och tid på att mäta ut så man inte står där sedan med ett snett placerat hål som man kommer reta sig på.

• Dundermamman

Vi hyrde ett håltagningsverktyg hos vår lokala vvs-handlare för ett par tio!

• Fru Sundqvist

Vår rörmockare gjorde hålet i vår diskbänk. Det sitter mitt emellan hoarna i överkant givetvis. Du har en packning emellan tror jag har du silicon sitter ju blandaren fast.

• Norpan6

Packning följer med blandaren. Ska hålet göras i bänkskivan eller i diskbänksplåten? Vi har haft båda och finns det plats i plåten så föreslår jag att man sätter den där. Den som satt direkt i skivan blev svår att hålla torr och skivn blev förstörd efter några år. Om man ska göra hål i plåten är verktyget som ni pratat om bra, om hålet ska göras i skivan så bör man ha en hålsåg. Vi har tagit några hål nu.... och möter man noga så blir det bra. Man ska kunna använda kranen i bägge hoarna, så helt fel kan det inte bli. Och ingen märker om den råkat komma 1 mm snett åt vänster....

Svar på tråden Vill se bilder av era kök och speciellt era diskbänkar, hoar och hur ni gjorde med blandaren!