• Lindblomman

Recept på Flygande Jakob tack!

Blev så attans sugen på Flygande Jakob, men har inte riktigt koll på vad det ska vara för ingredienser. Kan nån hjälpa mig med det?

• Svar på tråden Recept på Flygande Jakob tack!
  • Storm07

Kyckling och bananer i en form. Vispa grädde, rör i mycket chilisås och bred över. In i ugnen. Stek bacon.  Häll över bacon och jordnötter när det börjar bli klart i ugnen.  Låt stå inne ett par minuter till, servera sen med ris.

• Lindblomman

Storm
    Tack! Men grädde? Trodde det var creme fraiche. Har aldrig gjort det själv, ska jag tillägga....

• Melancholic

nu har jag inte räknat exakt hur mycket det ska vara av allt så jag bara tar på ett ungefär(gjorde i helgen). mängden är räknad för 2 fullvuxna karlar, en tjej(mig) och en liten 2-åring).

-2 grillade kycklingar
    -3 bananer
    -5dl viskgrädde
    -2dl chilisås
    jordnötter(cashew är också gott)

rensa kycklingarna och skär i små bitar. lägg i en smörjd ungsfast form.
    krydda med valfri krydda.
    skiva bananerna och lägg över kycklingen.
    vispa grädden och blanda i chilisåsen, smeta ut den över bananerna och kycklingen.
    lägg över önskad mängd jordnötter.

in i ugnen i 15 minuter på 200 grader. serveras mer ris

• Melancholic

sen ska det vara vispgrädde och inte viskgrädde(om dom nu inte säljer sån i eran affär). ;)

• Lindblomman

Tack för era svar!
    Mums, det ska bli gott ikväll!

• Lindblomman

Nä, viskgrädde har jag nog missat! *fniss*

• annca

Brukar göra med kycklinglårfilé...

Strimlar kycklingen och bryner den.
    Saltar lätt.
    Lägger över i smord ugnsform.
    Rör ihop grädde (INTE vispad) och chilisås (och en pressad vitlöksklyfta)
    och häller över.
    Strimlar bacon och skivar banan och strör över och gräddar i ugn ca 15 min.
    Serverar jordnötter i en skål bredvid.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Storm07

En snabbvariant är att använda färdiggrillad kyckling!

• Elfva

Stekt bacon är smarrigt att ha i flygande Jacob också.... Är man less på kyckling kan man göra varianter med t ex kassler eller fläskfilé.

Jag brukar vipsa grädden men bara om jag använder "färdigt kött" t ex grillad kyckling och rätten bara ska gratineras. Då blir såsen fluffig och god! Men det är ingen vits ifall rätten ska tillagas klart i ugnen för då hinner den fluffiga grädden sjunka ihop...

Min man gillar för övrigt chilinötter till flygande Jacob, att servera brevid och strö över den färdiga rätten då... Tror inte de blir bra av att tillagas i ugnen...

• Mia O

Det är väldigt gott om man vill byta ut kyckligen mot kassler...

• Fjällräven

Vi brukar hälla grädden över kycklingen OCH riset, sen in i ugnen. Blir jättegott! Sen en stor sallad till

Svar på tråden Recept på Flygande Jakob tack!