Några sjuksköterskor inom primärvården här?
Har sökt vik inom primärvården o ska på intervju på fredag... Vill ni berätta lite om hur ert jobb är, trivs ni, vad gör ni? Är det kul? Medmera...Vill veta allt!!
Har sökt vik inom primärvården o ska på intervju på fredag... Vill ni berätta lite om hur ert jobb är, trivs ni, vad gör ni? Är det kul? Medmera...Vill veta allt!!
Ja, jag jobbar inom primärvården som mottagningsköterska på en vårdcentral. Jobbet består av mycket telefonrådgivning men sedan är det vanligt mottagningsarbete - vaccinationer, ta hand om sårskador/olycksfall och sånt. Trivs bra, speciellt med tiderna eftersom jag bara jobbar dagtid.
Ska du jobba på mottagning eller är det inom hemsjukvården?
Ska, om jag får vikariatet, jobba inom hemsjukvården, men vill gärna jobba med mottagning i framtiden. Tycker det verkar roligt och bra arbetstider. Har du VUB i hälso- och öppenvård?
Vet någon nåt om hemsjukvården då?
Jag jobbar inom den kommunala hemsjukvården och trivs mycket bra. Jag har läst till distriktssköterska, ungefär hälften är ssk och hälften dsk där jag jobbar. Vi har administrativa ssk som tar hand om telefonerna, så jag slipper telefonrådgivningen, vilket jag tycker är väldigt skönt. Arbetsuppgifterna är varierande, tyngdpunkten ligger på såromläggningar men annars gör vi nog det mesta som går att göra utanför ett sjukhus. Vi har några sjuksköterskor som börjat hos oss som tidigare jobbat på akuten i många år och de är förvånade över vilken avancerad vård som bedrivs i hemmen idag, många verkar ha fördomar om att det är okvalificerade arbetsuppgifter inom hemsjukvården.
Ok, vad är det mer än såromläggningar ni pysslar med i hemsjukvården?
hipezza: vi har en hel del provtagningar, både vanliga venprov men även en del ur CVK. Sedan är det en hel del injektioner av olika slag, en del fullnutritioner i CVK, smärtpumpar både subkutana och intradurala + annan smärtlindring. Mycket ordna med mediciner blir det ju också förstås + förskrivning av olika förbrukningshjälpmedel. Många KAD, både vanliga men även suprapubis och p-katetrar. Suturtagning, stomiskötsel, dränskötsel efter operationer m.m. Vi har också några patienter med respirator + ett fåtal barn. Sedan har det även blivit fler psykiatripatienter som behöver hjälp från vår sida.