• foxy

Tonfisk, får man äta det??

Jag har hört så många olika versioner om tonfisk.. vissa säger att man absolut inte ska äta det å vissa säger att svensk tonfisk går bra ocv. nån som VET hur det ligger till??

• Svar på tråden Tonfisk, får man äta det??
  • Mumu

Livsmedelsverket rekommenderar att du helt avstår från tonfisk om den inte är konserverad. Men är den det kan du å andra sidan äta hur mycket du vill!

www.slv.se

Gå in under mat och hälsa, sedan på råd och rekommendationer.

• Anna B

Precis, det är miljögifterna man är rädd för.

Vad skiljer konserverad tonfisk från färsk? Händer det något i konserveringen som gör den säker ("pbc-tvätt"??) eller är det bara området som fisken kommer ifrån som är intressant?

• Isolde

Ja-a... jag tror att det är området som spelar roll. Står det inte att "konserverad tonfisk är fiskade i rena vatten" eller något sånt?

• Anna B

Så då borde det finnas färsk tonfisk som är ok att äta?

• ceci lia

Jag blir heller inte klok på det där. Åt en hel del konserverad tonfisk när jag var gravid. Men nu har jag läst att ny forskning säger att tonfisk alltid innehåller gifter eftersom det är en så stor fisk som äter mindre fiskar och lagrar gifter. Det är ju inte kul att få veta det i efterhand!

• Themis

Det är sant att en svensk studie har funnit samband mellan intag av tonfisk och halten metylkvicksliver i kvinnornas hår och babyns navelsträng men i slutsummeringen skriver de så här:

"Slutsatser

I denna studie har inte någon effekt av konsumtion av insjöfisk kunnat visas för metylkvicksilverkoncentrationer hos kvinnor eller foster. Intaget är dock mycket lågt vilket gör det svårt att påvisa samband. Det är dock uppenbart att konsumtion av fisk totalt (inklusive skaldjur)
    bidrar till exponeringen för metylkvicksilver

Tonfisk kan innehålla höga kvicksilverkoncentrationer. Intag
    av tonfisk på burk samvarierade med MeHg-exponeringen, liksom även en del andra typer av fisk som inte direkt har förknippats med förhöjda kvicksilverkoncentrationer. Om detta beror på att tonfisk på burk verkligen är en betydande källa till MeHg-exponering eller bara speglar
    fiskintag totalt bör utredas vidare. Det är viktigt att utreda vidare vilka fisktyper som bör undvikas vid planerad och pågående graviditet.

Koncentrationer av kvicksilver hos kvinnor och foster i föreliggande studie är relativt låga och i nivå med tidigare studier. Man kan dock konstatera att de högsta halterna av MeHg i blod och hår i föreliggande studie tangerar referensdosen på 0.1 µg/kg (NRC, 2000) motsvarande
    5.8 µg/L blod och 1.2 mg/kg hår. Fortsatt övervakning kan ge svar på trender i exponering och risk för fosterskador."

Källa: www.imm.ki.se/national/datavard/kvicksilverfranuppsala/rapport/SakrapportUppsalagravidakvicksilver.pdf
    --

Alltså; i klartext så är man för det första inte säker på att det är just tonfisken som är boven, det kan lika gärna vara att de kvinnor som äter mycket tonfisk även äter mycket annan fisk och den kombinerade effekten blir större.

För det andra så är det bara de kvinnor som äter allra mest fisk i studien som kommer nära de gränsvärden för kvicksilver som vi idag bedömer kan vara skadliga för foster. Då snackar vi fisk till middag 2 ggr i veckan, så så länge man inte äter fisk oftare än det så bör det vara okej, även om man äter tonfisk.

En ätnoja med att äta tre burkar tonfisk om dagen däremot ska man nog försöka hålla i schack...

• Themis

Vidare hittade jag en liten fingervisning om PCB/DDT i fisk också, men detta är som nämns på sidan en laboration av studenter i miljökemi och får tas med en nypa salt. Men enligt detta skulle den testade tonfisken faktiskt vara helt oskyldig på den fronten.

www.ecotox.lu.se/VAXJO/MK2/LAB/MK.FISKLAB97res.html

• foxy

tack.. vet inte om jag blev så mycket klokare men kanske lite lugnare.. åt nämligen ganska mycket tonfisk en period (i burk) även från italien (i burk) va de skillnad på vart dom kom ifrån?

• Themis

Det är säkert skillnad på varifrån fisken kommer och även på hur stor den har hunnit bli-större fiskar från samma område har hunnit lagra in mer gifter i sina muskler. Tonfisk på burk brukar ju oftare vara mindre skräpfiskar medan de stora exemplaren hamnar på restaurangerna.

Men jag kan inte enkelt hitta några fakta på nätet om just tonfisk från italien, så då får man nog fråga experterna, de som forskar på fisk och miljögifter.

• flowermoon

ska nog gå bra med tonfisk på burk. Käka inte för mycket bara. En burk då och då är helt OK. Käkar själv. Fast jag föredrar tonfisken från Abba. Den är fastare och finare i köttet, men dyrare.

• Hattifnatt

Jag hade en "craving" efte rjust tonfisk under min graviditet och ringde därför livsmedelsverket och frågade dem.
    De menade att hela tonfiskkotletter skulle man helt avstå ifrån, eftersom det är stora fiskar långt upp ionäringskedjan som därför samlat på sig mycket gifter.
    Burktonfisken är gjord på mindre tonfiskar som inte innehåller lika mycket gifter, men det är lite skillnad på olika burkar.
    Alltför stort intag av tonfisk i burk avrådde de från, men lite då och då var helt ok.

• Ankissen

Är det inte möjligen så att tonfisk i burk även odlas, så att man har möjlighet att kontrollera mer vad de får i sig? Jag är tokig i smörgåstårta, och den innehåller ju konserverad tonfik så jag är så illa tvungen att äta dem.

Svar på tråden Tonfisk, får man äta det??