Vill man behålla det nyttiga i juicen så kan man inte pastörisera den.
Brämhults juice är en opastöriserad färskvara liksom alla andra juicer som ska kylförvaras, och den garanteras hålla rätt kvalitet och vara fri från skadliga bakterier under sin hållbarhetstid. Detta kontrollerar man naturligtvis kontinuerligt genom kvalitetsanalyser på lab.
Däremot hade jag nog inte druckit upp den efter att ha haft den öppnad med locket av i rumstemperatur i ett dygn eller mer, men det vore olämpligt även med mjölk, oavsett hur pastöriserad den var från början.
Sen finns det juicer som är framställda av koncentrat, det är alla de som förvaras i rumstemperatur i affären. Då har man först koncentrerat juicen genom indunstning, hettat upp den snabbt i vacuum och sedan fryst den.
När man sedan blandar juicen för tappning på paket pastöriseras den ordentligt för det ökar hållbarheten och bryter sönder en del enzym som annars hade skyndat på skämningsprocessen. Nackdelen är då att man genom den dubbla upphettningen förlorar en del av de vitaminer som väl ofta är poängen med att dricka juice överhuvudtaget.
Färsk frukt är förvisso inte steril, men den innehåller sällan för oss skadliga bakterier så man kan inte jämföra med de risker som opastöriserade mejeriprodukter eller rått kött innebär.
Risken med frukt är i första hand mögel eftersom det är toxiskt och mögelsmak brukar de flesta märka om det rör sig om mängder som kan vara skadliga. Vi människor är inte växter och därför inte rätt målgrupp för de mikroorganismer som normalt finns på frukten.
Mycket förenklat: En ko kan du bli smittad av men mycket sällan av en morot. Man kan ha otur och få ett salladsblad som en fågel just har bajsat salmonellabakterier på men det är mycket, mycket ovanligt.
Jag dricker Brämhults utan tvekan för det gör mig bara gott!