• KramizBananiz

Snittar

Jag och mina systrar ska ha överraskningsfest för våra föräldrar som fyller 60 och 65 år i år.

Då tänkte vi bjuda på snittar till välkomstdrinken.

Så nu vill jag ha massa recept och idéer på vad man kan göra för snittar. Gärna sådana som är lätta att göra och till ett bra pris men alla förslag är välkomna!

• Svar på tråden Snittar
  • kornelia

Tunnbröd, rökt lax, rödlök & pepparotsost som blandas med creme fraiche.
    bred oströran över mackan, lägg på lax, rulla till "cylinderformade" korvar. Skär i snittar, skär finskuren rödlök över.

Hårt bröd i fina små trekanter, med 2 sillbitar skurna smala, 2-3 halverade strån gräslök över varje. Smör på brödet givetvis.

Ta formfranska, stansa ut runda formar m h a kakmått. TA cremefraiche, hackat ägg, räkor, rödlök (hackad) & majonäs, blanda till en röra, klicka på bottnarna. Dekorera med ett par räkor o en liten citronbit.

TA sådanahär italienska småkex (glömt namnet) lägg på en dubbelvikt skiva pastrami, lite mangochutney och en oliv, lite fint skuren.

• kornelia

det var 4 olika exempel... På det italienska temat funkar oxå hyvlad parmesan, allltså cristini (eller vad kexen heter) pastrami, parmesan o mango chutney.

• KramizBananiz

Någon annan som har något/några förslag?

• Sugarplum

Köp Cristinis- och blanda chevreost med lite grädde ( bara så det blir bredbart) och sen lite honung på. Helt oslagbart och så lätt =)

• KramizBananiz

Vill gärna ha fler förslag om någon har!

• hannasmantan

Skiva baguette tunt och lägg på lite rucola.
    Lägg på 1 tsk ajvar och toppa med 2 räkor
    Supergott och enkelt

• hallon2

Tunnbrödsrullar är ju alltid en hit :) Jag gör med hackat ägg, lök och kalleskaviar och leverpastej + hackad smörgåsgurka.
    Men det här brukar vara extra poppis - skepparsmör:
    Hackad matjesill - hackad gullök - smör, på småknäcke!
    Enkelt, billigt och väldigt gott :)

Svar på tråden Snittar