• mrs holiday

Blästring av tänder?

Jag har varit till tandläkaren idag (inga hål, jippie!). Hon satte upp en ny tid för borttagning av lite tandsten samt blästring av tänderna, något som behövdes för att ytan var lite uppruggad och det lätt kunde fastna mat då. Det skulle kosta 1100 kr, vilken känns som himla mcyket pengar. Ok att det kostar när man lagar hål, men nu hade jag ju inga, trodde jag skulle komma billigare undan då. Till saken hör att jag blästrade tänderna även förra gången jag var till tandläkaren, för ca 1½ år sedan.

Hur ofta ska man behöva blästra egentligen? Förra gången var första gången jag blästrade, är det något man bör göra varje gång, eller?

Tror ni att det är nödvändigt med en blästring, eller ska jag ringa och avbeställa den?

• Svar på tråden Blästring av tänder?
  • Tjej 83

aldrig hört talas om blästring för tänderna!
    hur gör de då?
    tycker du att det är onödigt så säg tilld em o kom igen om någr år när du känner att det kan behövas.

• Teskedsmamman

Har jag aldrig gjort!! Gå till en annan tandläkare och fråga om det är nödvändigt.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.24) BF - 070723
  • atej

Blästring används mest för att ta bort missfärgningar! Ta bort tandsten ,det gör man med tandstensintrument eller ultraljudsinstrument!
    Jag skulle avbokat tiden..

• Karkki67

1100 pix!! Det var dyrt. Jag har blästrat tänderna för ett par månader sen och jag betalade 600kr.

Stolt Mamma till Alexander & Lukas mina fina pojkar!
  • Mircala

Om du med blästring menar när de liksom "sprutar" in en sandliknande salt lösning på tänderna så tycker jag det låter jävligt dyrt. Hos min privat tandläkare tar han bort tandsten med ultraljudasskrapan, blästrar enl ovan samt gör undersökningen och tar röntgenbilderna under ett och samma tilfälle för bara undersökningsavgiften på dryga 500hundri´ngen (under 29 lite billigare då)

• mrs holiday

Ja, jag har för mig att hon liksom sprutar något på tänderna. Det gjorde superont, ilade galet mycket i tänderna. Så förutom att jag vill slippa det dyra priset vill jag också gärna slippa känslan...

• mrs holiday

*puffar*

Någon mer med åsikter om blästring? Har era tandläkare rekommenderat det pga "uppruggad yta, så mat kan fastna" eller har ni gjort det pga att ni vill ha vitare, finare tänder?

• atej

mircala... stämmer det verkligen?? e det inte så at din tandläkaren har putsat dina tänder med sk polerpasta eller pimpsten.. för det e normalt att det ingår i undersökningen...

• CeciliaBa

Atej: Jag jobbar också som hyg. Brukar ni ta extra betalt för airflowen? Lite nyfiken bara...

Kill them with kindness...
  • atej

CeciliaBa: Jag arbetar inte med airflow.. Jag arbetar med uppsökande verksamhet och nödvändig tandvård.. där behövs den inte direkt , men hur gör ni då?

• CeciliaBa

Átej: Haha! Nej, det gör den väl inte... Vi tar inget extra betalt utan jag använder den vid behov som en del av behandlingen.

• atej

mm jag tycker åxå den ska ingå i behandlingen o att man inte ska ta extra betalt, men sen finns ju vissa privata ställen som bara arbetar för att tjäna pengar o glömmer bort att vi har en skyldighet gentemot pat....

• CeciliaBa

Ja, det är helt fel... Den är himla kul att använda i alla fall! Det blir sån otrolig skillnad på rökare! Nästan en "extreme makeover"...haha!!

Svar på tråden Blästring av tänder?