• Ireth of Dorthonion

Hur länge rekommenderar BVC att man ska amma? (ej helamning)

Är ju en del diskussioner här om huruvida man ska amma länge eller inte. Lite nyfiken på om någon vet vad det är för rekommendationer från BVC? Menar då amning i samband med smakisar, välling osv alltså inte bara helamning.

Själv ammar jag fortfarande sonen massor, även nattetid. Han är fem månader och jag har inga planer på att sluta amma än i alla fall.

• Svar på tråden Hur länge rekommenderar BVC att man ska amma? (ej helamning)
  • Serina

Det är ju inte BVC som kommer med rekommendationerna, men livsmedelsverket skriver: "Livsmedelsverket råder nyblivna mammor att, om möjligt, ge enbart bröstmjölk till spädbarn fram till sex månaders ålder, och först därefter komplettera med annan föda. Det är fördelaktigt om bröstmjölk utgör en del av kosten under hela första levnadsåret eller längre." Det är väl det BVC också borde följa.

Mitt BVC har itne varit så tydliga med hur man 'ska' fasa ut amningen, men mitt barn är också bara 5 månader.

WHO rekommenderar delamning i minst två år.

• Jasusu

Det verkar vara olika råd från BVC till BVC.

Min sköterska tycker att jag ska amma så länge jag och mitt barn trivs med det.
    Min kompis sköterska tycker att hon ska sluta så snart som möjligt och barnet är bara 8 månader.
  • Ireth of Dorthonion

Serina: Tack för bra info!

Noblesss: Ehh VA?? Hur kan man rekommendera någon att sluta amma snarast då barnet bara är åtta månader? Verkar ju inte vettigt. Skulle min bvc-sköterska säga det till mig skulle jag nog bli arg.

• Jasusu

Enligt henne så är mjölken blaskig och innehåller istorsätt inga nyttigheter alls.

Jag är väldigt glad att jag har en så bra sköterska som är påläst.
    Som sagt...olika råd från olika BVC.
  • Meria

Till oss sa de helamning i 6 mån och delamning så länge det går bra och man orkar

♥ Decembergossen Loke ♥
  • Ireth of Dorthonion

Okej, jag vet inte ännu hur länge jag vill amma men skulle faktiskt vara skönt om det räckte ett tag till. Vi trivs med det.

Noblesss: Det var konstigt, jag läste någonstans, minns inte var, att mjölken blir fetare år två...

• Jasusu
    Ireth of Dorthonion skrev 2007-03-26 21:50:13 följande:
    Okej, jag vet inte ännu hur länge jag vill amma men skulle faktiskt vara skönt om det räckte ett tag till. Vi trivs med det.Noblesss: Det var konstigt, jag läste någonstans, minns inte var, att mjölken blir fetare år två...
    Ja precis!
  • Helene m Olivia o Sigrid

BVC kan fan inget om amning!!

WHO rekommenderar amning i två år eller mer! (vår biologiska amningstid är 2-5 år)

• Hallonpaj

BVC får väl sina direktiv från socialstyrelsen och livsmedelsverket och ska i enlighet med deras rekomemndationer de rekommendera delamning i minst 1 år.

• LIVochLinnea

Jag är barnsjuksköterska och på universitetet där jag läst :))
    så ska vi förorda helamning i 6 månader samt introduceta smakportioner under amningens skydd.Jag har även 5 barn och flera års yrkesverksamhet som sjuksköterska mest på barn. Bröstmjölken innehåller alltid näring men barnet behöver mer och annan mat också när det blir större ungefär 6 månader.Alla vill inte amma alla kan inte amma och det är upp till var och en.
    Jag själv började med lite mjölkfri gröt lite före 5 månader och sedan tidigare en skvätt nutramigen. Bröstmjölken är för Lokes del basen och jag planerar att amma längre än 6 månader!! BVC sköterskans inställning till amning är viktig den skall bygga på fakta och inte tyckande.

• Hallonpaj

Helene:

"BVC kan fan inget om amning!!"

Jag vet att du har haft en väldig otur med BVC, och att du inte är ensam om det, tyvärr.

Men jag skulle ändå vilja lägga in en liten brakslapp att amningskunspakerna tyvärr varirar mycket mellan olika BVC mottagningar, och att det självklart är ett problem. Landstingen borde verkligen satsa mer på fortbildning.

MEN det finns ju också många amningsintresserade och kunniga BVC-sköterskor också! Själv har jag haft enorm tur som fick ett bra amningsstöd av min bvc-sköterska när min amning inte fungerade, och hon hjälpte mig att få igång amningen istället för att börja med ersättning när mitt barn inte gick upp i vikt.

Men visst finns det stora brister i den utbildning i amning som disktrikstsköterskor får på många ställen i landet. Det här borde ju kvalitetssäkras!

Men jag måste nog ändå lyfta fram att man ska vara försiktig med att säga överlag att BVC inte kan amning, för det varierar ju mycket.

• JennieL

Mitt BVC tycker att man kan amma så länge man vill... BVCtanten ammade sina barn i 1,5 och 2,5 år
    Enligt henne så får man amma eller inte amma precis som man själv vill i princip

• Golddigga

min son är två månader. jag har redan nu bestämt att jag ska börja trappa ner amningen vid 4 månaders ålder. är det ersättning man ger då eller välling? är det fel att bestämma att mam vill sluta amma då även fast man skulle kunna fortsätta?

• Tess93

Hallonpaj: tack för ett klokt inlägg! Är otroligt trött på den klappjakt på bvc som bedrivs av många här på fl! Majoriteten av bvc-sköterskor är kunniga, engagerade och pålästa. Och de har väldigt mycket utbildning, avsevärt mer än genomsnittsmamman inom just sitt område. Den kunskapen ska respekteras, inte spottas på. Har man själv dåliga erfarenheter så ska man kunna se att det är just DEN enskilda sköterskan som brustit, INTE en hel yrkeskår!! Allt annat är bara omoget och att bedriva osaklig hetsjakt.

• Stora

Hej! Jag har en elvamånaders kille som jag ammar mycket. 2-4 ggr 7 dag och sen 2-3 ggr/natt...(nattmålen skulle jag gärna slippa men i övrigt vill jag amma honom länge.) Råden som ges av bla WHO är väl helamning till 6 månader och sen delvis  upp till ett år eller längre....alltså så länge båda parter känner att det känns bra och man får ihop det med sitt liv i övrigt. Att amma mogon o kväll kan ju ofta fungera även då man börjat jobba. Mon son börjar förskola om drygt en månad o jag ser att morgon o kvällsamningen är ett sätt att knyta an igen då vi ses och kunna mysa ihop.....
    När man börjar med mat så fasar man ju ut aminigen stegvis och det brukar ge sig. Jag har alltid gjort så att jag gett mat och sen ammat och ju mera mat . ju mindre har de velat amma. så har bröstmjölksmålen försvunnit allt eftersom.
    Ella min dotter som är snart 3 ammade jag tills hon var ca 11 månader - just då funkade det inte med att hon åt på natten och jag arbetade så jag fick sluta helt. Annars hade jag nog fortsatt ett tag till...dessutom så åt hon välling. Edvin äter inte välling utan får bröstmjölk i stället.
    BVC är nog generellt bra - men alla råd passar inte alla. Våra sköterskor är jättebra . men jag tror att deras syn på amning är att den nog bör avslutas innan de är året.....med Ella blev jag påhejad och de kom med brocshyrer om smakisar vid 4 månader och frågade om man börjat med mat än.....att Edvin äter nattmål talar jag inte om...då skulle de förfasa sig.....
    Jag ser amingen som ett " avtal mellan mamma o barn" båda ska känna sig nöjda sen är det upp till var o en hur länge,ofta o mycket man vill amma.

Svar på tråden Hur länge rekommenderar BVC att man ska amma? (ej helamning)