• Anonym

Kan man förkorta ett av sina efternamn med en bokstav?

Ska gifta mig. Min fästnamn ska lägga till mitt efternamn och jag skulle gärna vilja lägga till hans efternamn. Tilltalas dock inte av att behöva skriva ut båda efternamnen jämt. Funderar på om jag skulle kunna förkorta hans efternamn till en boksstav. t.ex. Maria .H. Berglund istället för Maria Hansson Berglund.

Någon som vet vad som gäller för sånt här. Finns det lagar eller etiketter för sånt här? KOmmer folk tycka att jag är knäpp?

• Svar på tråden Kan man förkorta ett av sina efternamn med en bokstav?
  • Mirva

Om du lägger till hans efternamn innan ditt efternamn, så räknas det inte som ett efternamn, utan som ett mellannamn. Så vilken ordning du än väljer på dem så blir det sista namnet ditt efternamn och det som står innan ditt mellannamn. Mellannamnet skriver du aldrig där efternamnet ska stå. Så har jag förstått det hela. När min son föddes så skulle han även ha sin pappas efternamn, men då sa Skatteverket att det blir ett mellannamn.

Du kan läsa mer om namnfrågor på Patent- och registreringsverkets hemsida.

• sebbeman

Jag vet inte vad som gäller när man gifter sig....men våran son har mitt efternamn som mellannamn o sambons som efternamn. Man fick inte ha 2 efternamn.

• Anonym

Det är som mellannamn hans efternamn kommer stå. Men vad jag undrade var om det är okej att förkorta det hur som helst.

Tack för tipset om PRV. Har mailat frågan till dem.

• Mirva

Rättelse! Det är enbart Skatteverket som har hand om efternamn och mellannamn vid vigsel och äktenskap. Men det är bara den ene som får ta den andres efternamn som mellannamn.

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

Mellannamn för make/registrerad partner

Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln/registreringen av partnerskapet, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara den ene maken/partnern som kan ha den andres namn som mellannamn.

Anmälan om mellannamn görs till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7631/SKV 7631a. Anmäler du om mellannamn senare under äktenskapet, använder du blanketten SKV 7630

• Mirva

Sebbeman: Det är samma när man gifter sig, man kan aldrig ha två efternamn då heller Min son fick mitt efternamn och pappans efternamn som mellannamn.

• Anonym

Alltså för att understryka. Jag är påläst om det där med mellannamn och skatteverket. Allt är under kontroll. Han har redan anmält namnbytet och jag kommer göra det efter bröllopet. Frågan gällde endast förkortningen.

• Mirva

Jamen, eftersom det är ett mellannamn då heter du fortfarande t ex Marianne i förnamn och Berglund i efternamn, alltså Marianne Berglund. Så då skriver du aldrig mellannamnet där det ska stå efternamn. Mellannamn blir då de övriga mellannamnen. T ex om du heter Gunilla Maria i mellannamn, så blir dina mellannamn Gunilla Maria Hansson.

• Mirva

Men har ni fått speciell tillåtelse att du ska få hans efternamn som tilltalsnamn efter bröllopet? Hur funkar det?

• Mirva

Många som har mellannamn brukar ju skriva mellannamnet som en initial, t ex Hillevi Gunilla Lindberg skriver Hillevi G Lindberg, så det är nog inget konstigt med det. Fanns ju nån minister som kallade sig Tage G Pettersson, men i papprena blir det ju bara Tage Pettersson.

• skvimpen

Hej, du kan självklart skriva ditt namn med en extra bokstav för att representera det andra namnet precis som du skrev. Å andra sidan kommer du inte få hem papper med namnet skrivet så (eftersom det är ett mellannamn) men det kanske inte spelar någon roll?

• Anonym

Gott, då kör jag nog på det! Tack för hjälpen hörni!

Mirva
    Att efternamnet blir ett mellannamn är endast funktionalitet. Du använder det precis som ett efternamn. Anledningen är att endast personer som får  två efternamn som spädbarn kan ha två efternamn. Så kan man i efternamn avgöra om en person fått ett extranamn senare i livet döptes till det som barn. Jag hade två efternamn som barn. Du skriver alltså ändå alltid ut ditt nya namn även om det i myndighetens papper står som mellannamn. Det enda tilltalsnamnet du har är  ditt förnamn.

• msmurphy

Jag heter Granath Schmidt i efternamn, och ingen utav de namnen är mellannamn! Så så behöver det inte vara. Nu är ju jag döpt till det, det kanske är annorlunda om man gifter sig?

• Anonym

Jo, det är det. Jag föddes också med två efternamn. Tog bort det  ena i tonåren. Åven om jag så tog tillbaka mitt andra efternamn skulle jag få sätta det under mellannamn. Men sånt där spelar ju ingen jäkla roll egentligen.

• Anonym

tror det är nya regler, vi har bada samma mellannamn och efternamn (i samband med bröllopet, mycket jobb). men vart barn kan aldrig fa bade det gemensamma mellannamnet och det gemensamma efternamnet enl. gällande lag som dock haller pa att omarbetas.

• Flygfotogen

Hur gör man då om man inte vill behålla sitt efternamn resten av livet? Och inte vill att partnern tar det. Man behöver väl inte ha samma efternamn bara för att man är gifta, eller?

• Anonym

nej, gifta kan behalla sina egna efternamn, man behöver inte ända.

• Mirva

TS: "Anledningen är att endast personer som får  två efternamn som spädbarn kan ha två efternamn." Tack för din förklaring. Men spädbarn kan inte heller få två efternamn, men du kanske menar förr i tiden? Min son fick mitt efternamn och pappans efternamn som mellannamn. De sa på Skatteverket att det inte går att få två efternamn.

• Anonym

Det har du rätt i. Glömde att de har ändrats.

Marsch
    Om man inte specifikt anmäler att någon vill byte namn vid vigseln så behåller båda parter sina gamla namn. Don´t worry!

Svar på tråden Kan man förkorta ett av sina efternamn med en bokstav?