• NK80

Hund: tik eller hane?

Jag har aldrig haft en hund i hela mitt liv men sambon är van med hundar från sin uppväxt och det är hans som har tagit tag i hela skaffa hund processen.

Nu till min fråga - vi har tingat en han hund (labrador) och jag har precis berättat för brorsan min att vi kommer att få hem en labrador hane. Då säger han att hanar skvätter och är svårare än tikar. Hjälp!

Jag vill höra för och nackdelar med tik och hane!

Mamma till Colin ♥
  • Svar på tråden Hund: tik eller hane?
  • Jacqueline

haha...typisk reaktion från folk som inte har någon vidare koll...JAG personligen skulle inte vilja ha en tik delvis för att dom löper och delvis för att jag tycker det är lättare att hantera en hane.
    Tikar har enligt mig ett hetare temperament och är lite ättrigare i ren allmänhet.
    En han hund kissar säkert 2-4ggr på en promenad på typ 30min men inte fan skvätter dom rundor.
    Det finns tikar som markerar med urin på ALLT som luktar annan hund...
    tror det är en smaksak dehära med tik eller hane...

• NK80

Uppskattar att du tog dig tid och svarade

Mamma till Colin ♥
  • Scilla

Jag tror oxå att det är en smaksak det här med tik alt. hane.
    Har själv haft både och. Har just nu en labbehane och han är världens goaste men jag måste nog säga att han kissar mer än 3-4ggr på en promenad.Skulle han själv få välja skulle det nog bli en 30ggr men jag anser inte att det behövs och drar honom med mig.
    Dessutom blir ju de flesta hannar lite koko om det är en löptik i närheten något som ställt till det för mig då jag försökt träna honom och han varken kan eller vill lyssna på mig då.
    Fast jag måste hålla med om att det är skönt att slippa både löpning och ev skendräktighet. Lycka till med den lilla valpen!

• mpta

Jag hade en tik och hon gjorde inget annat än att skvätta när vi va ute å gick, så hon märkte revir hela tiden, iof inte inne. Nackdelen med en hanhund är ju att om grannarna har en tik som löper är det väldigt stor chans att hunden drar hemifrån, (dvs om man kan ha hunden lös och bor på ett sådant ställe)
    Nackdelen med en tik är ju att hon löper, plus att det är väldigt stor chans att hon drabbas av livmodersinflammation om hon inte får valpar någongång. så det kan va en fördel att då para tiken en gång, min hund dog i bla livmodersinflammation men då va ju hon 12 år, sambon hade en hund tidigare som blev drabbad av det när hon va 9 år. det går att operera men det kostar väl en slant, men är hunden ung är det självklart värt det
    Vi ska troligen skaffa oss en valp till hösten  och det lutar åt att det blir en hane.

Lycka till!

• majzzan

har precis tingat en tik...... just pga   att jag ej vill ha en hane som skvätter å markerar inne...  har haft nog med hanar.... en gjorde inget inne... kanoon hund.. men den senaste hanen blev jag tokig på... pink över allt.. när han blev köns mogen... så hellre så har jag en tik som löper å jag får ha löpskydd på eller torka bloddroppar efter... men inte en hane 1 ggn till.....  men nu är det ju inte sagt att ALLA hanar behöver bli jobbiga.....
    lycka till!!!!!!

längtar tills min lilla skrutta kommer hem nästa vecka!!!!

Hej hopp!!!!!!
  • Vargtass

Det finns för och nackdelar med båda två och det handlar väl mest om en smaksak. Det är ju klart väldigt individuellt det här men överlag kan man nog se det så här...

*Tiken
    Fördelar: Lojal, hemmakär, tillgiven, något lugnare och lättare att träna då hon inte är lika självständig och vill vara tillags. Brukar ha ett gott öga för barn. Renligare.
    Nackdelar: Löper 2 gånger/år. En del tikar har tendense till skendräktighet och kan vara lite besvärliga då, många är oroliga och gnälliga. Kan framhäva sig lite olika från tik till tik. Hon har också ett mer ojämnt humör.

*Hanen
    Fördelar: Lite mer framåt (bra o dåligt), jämnt humör, mer atkiva, löper inte.
    Nackdelar: Besvärlig om tikar löper i närheten, lite mer självständig vilket också kan ses som bra i vissa sammanhang, får jobba mer för att få en lydig hund, en del kan bli hanilskna vilket försvårar kontakt med andra hundmänniskor, kissar och markerar revir.

Som sagt det är en smakfråga. Många med hanhund tycker att de är mycket roligare än tikar, mer "go". Själv har jag tikar och kommer förmodligen alltid att ha tikar. Trivs bra med dem. Att de löper bekymrar mig inte. Det finns tikskydd att köpa i fackhandeln som man kan använda. En del tikar (liksom mina) är duktiga på att hålla rent själv. Det är bara ett par veckor de löper åt gången. Man kan ju tänka på att från början inte ha dem i en vit soffa så blir det inga konstigheter när löpet kommer och de helt plöstligt inte får.

Lycka till i ditt hundköp!

• Nericia

jag har haft både hane och tik, och väntar nu en labbe tik.

jag vill aldrig ha någon hane mer, vill säga oxå att mina föräldrar har hane.

hanar kissar stup i kvarten, (tycker jag det känns som)
    dom ska vara med hela tiden. (väldigt sociala)
    dom gnäller.
    haha. jag vet att man kan få bort det där med gnällande och det är väl bra att hundar är sociala. lite skämt!Flört

jag tycker mer om tikar, lite minus att dom löper då men nä dom är goa och lite självständiga, jätte härliga att jobba med.

Svar på tråden Hund: tik eller hane?