Det finns för och nackdelar med båda två och det handlar väl mest om en smaksak. Det är ju klart väldigt individuellt det här men överlag kan man nog se det så här...
*Tiken
Fördelar: Lojal, hemmakär, tillgiven, något lugnare och lättare att träna då hon inte är lika självständig och vill vara tillags. Brukar ha ett gott öga för barn. Renligare.
Nackdelar: Löper 2 gånger/år. En del tikar har tendense till skendräktighet och kan vara lite besvärliga då, många är oroliga och gnälliga. Kan framhäva sig lite olika från tik till tik. Hon har också ett mer ojämnt humör.
*Hanen
Fördelar: Lite mer framåt (bra o dåligt), jämnt humör, mer atkiva, löper inte.
Nackdelar: Besvärlig om tikar löper i närheten, lite mer självständig vilket också kan ses som bra i vissa sammanhang, får jobba mer för att få en lydig hund, en del kan bli hanilskna vilket försvårar kontakt med andra hundmänniskor, kissar och markerar revir.
Som sagt det är en smakfråga. Många med hanhund tycker att de är mycket roligare än tikar, mer "go". Själv har jag tikar och kommer förmodligen alltid att ha tikar. Trivs bra med dem. Att de löper bekymrar mig inte. Det finns tikskydd att köpa i fackhandeln som man kan använda. En del tikar (liksom mina) är duktiga på att hålla rent själv. Det är bara ett par veckor de löper åt gången. Man kan ju tänka på att från början inte ha dem i en vit soffa så blir det inga konstigheter när löpet kommer och de helt plöstligt inte får.
Lycka till i ditt hundköp!