• Anonym (Deppo)

Hur länge har ni varit sjukskrivna pga depression?

Hur länge har ni varit sjukskrivna för depression?
    Hur långt tid innan nin mådde bra?
    Kan man göra något för att hjälpa sig själv?

• Svar på tråden Hur länge har ni varit sjukskrivna pga depression?
  • Sippan 81

1:Jag har varit sjukskriven sedan 11 feb 03.

2.Och det tog 3 år för mig att bli bra, fick prova mig fram med 2 mediciner efexor (katastrof för mig) och Zoloft (som hjälpte). + diverse ångest och sömntabletter. och samtalsterapi (som jag går på än)

3.Det viktigaste för att kunna tillfriskna är att det får ta sin tid, utan stress eller krav. För om man känner sig pressad är chansen stor att man blir sämre, liksom om det går för fort fram om man tror att man mår bättre för att sedan falla tillbaka. Men att inte stressa sig frisk av andras och sina egna krav. Tänk inte att tex. det har gått så lång tid så nu borde jag bli frisk, eller jag har ätit medicin nu så nu borde jag bi frisk. Och tänk absolut inte det har gått så lång tid och jag kommer aldrig bli bra. Sakta men säkert kommer man tillbaka från en depression, men det måste få ta tid, och stöd från andra är superviktigt!

Det var lite kort från mig, har du fler frågor är det bara att höra av dig.

• Anonym (Karin)

Jag var sjukskriven i 3 månader, sedan började jag ett nytt liv!

Doktorn ville ge mig piller men jag vägrade. Hon skrev ut i alla fall men jag har aldrig hämtat ut dom. Jag VET vad min depression berodde på; trasig barndom plus nybliven mamma samtidigt som separation. Samtidigt förstod jag att det var någonting mer och nu 1½ år senare har jag förstått varför jag mått så dåligt de senaste 5-6 åren, jag har blivit manipulerad och psykiskt misshandlad av min ex-sambo.

Jag blev inte frisk på grund av min sjukskrivning utav på grund av att jag tog tag i mitt liv och gjorde det JAG ville! Jag sa nej till komipsar. Jag sa ifrån om det var något jag inte gillade. Jag sökte utbildning. Jag har nu ett stadigt mål med mitt liv. Jag kan ägna tid åt mitt barn. Jag gjorde saker på fritiden jag inte kunnat på grund av sambon osv. Jag lever alltså MITT liv nu och DET är den bästa medicin som finns!!! Men jag är fortfarande bräcklig och när ngt händer rasar jag lite, men kan ta mig upp igen och livet stannar inte som det gjorde tidigare.

Jag tror många depressioner kan botas på detta vis. Att folk får vara den dom ÄR. Att inte stressa, att inte pressas in i roller på arbetsplats,i hem och så vidare. Att inte vara alla till lags hela tiden. Att göra upp med sitt förflutna är också en super-viktig del!! Ofta grunnar sig mycket där ifrån...hur man hanterar saker och ting.

Kram på dig!

• Anonym (Deppo)

sippan81: Har du varit sjukskriven 100% hela tiden?
    Har du provat att jobba för att se hur det känns?

• Anonym (Jasmine)

Jag har haft en utmattningsdepression och varit sjukskriven sedan hösten -04.

Jag blev bra från min depression med hjälp av Zoloft. Det tog ca 1/2 år innan jag blev bra från just depressionen.

Ja, först o främst måste man acceptera sitt mående. Jätteviktigt! Terapi ihop med tabl är nog den bästa lösningen.

• Nevada

Jag har vart sjukskriven i 2-3 år.. vart deprimerad i 13 år, tog kontakt med läkare först för 2-3år sen då.. käkade zoloft i ett år, mådde lite bättre och la av med medicinen.. Är tillbaka på ruta ett nu med div mediciner. 
    Så vi får väl se hur det går.. tror aldrig man kommer bli kvitt depressionen dock.

Ja va fan man var ju nykter i morse men nu börjar det ordna upp sig !
  • Anonym (Deppo)

Jag verkar ju iallafall inte vara den enda, trots att jag känner mig som det.

Tack alla ni

• Sippan 81

TS: Jag har varit sjukskriven 100% och jag har inte provat att jobba då jag även har andra problem som ocd, social fobi, men jag ska prova KBT mot detta och ser positivt på framtiden, hur lång tid det än tar att komma dit..

• Nevada

Är du bara deprimerad? Käkar medicin?

Lycka till iallafall!

Ja va fan man var ju nykter i morse men nu börjar det ordna upp sig !
  • Anonym (Deppo)

jag har fått diagnos depression och har fått tabletter utskrivna men har int evågat ta dom

• Anonym (jobba)

Jag har varit sjukskriven sen sep -06, men för två månader sen bytte jag läkare pga flytt och han sjukskrev mig mycket motvilligt, + sänkte dosen citalopram från 20 mg till 10 mg, han skrev även på sjukintyget att jag kunde jobba??!!
    Jag är skitförbannad på han, det är precis som Sippan81 säger, man kan _inte_ stressa fram något för då blir det värre, känner ångest bara på tanken att jobba för tillfället.

Ska på mitt första besök på vx psyk i morgon. Har även gått hos en psykoterapeut i 6 år 2 ggr/vecka. Har alltid haft nån form av depression pga att jag blev sexuellt utnyttjad som barn, så jag fattar inte varför läkaren skrivit som han har gjort!

Nån som har något tips eller råd när man har en knäpp läkare??

Svar på tråden Hur länge har ni varit sjukskrivna pga depression?