• 3 hjärtan

Skulle vallmofrön vara farligt??

Hörde idag av någon att som gravid ska man ABSOLUT inte äta vallmofrön.. varför visste hon inte, hon hade hört det på radion idag att gravida och ammande skulle hålla sig långt borta från vallmo...

varför? vad är det som är farligt med det?

• Svar på tråden Skulle vallmofrön vara farligt??
  • Änglatuss

jag vet inte men det var nått med att för många omvandlas till typ alkholliknande i människokroppen... min sambo mumlar nått om det ibland han också!

• listo

Det finns nån artikel på Aftonbladet om detta... det är något med att vissa typer av vallmofrön kan innehålla opiumrester (opiumvallmo), och att det kan vara skadligt.
    Såg en tråd om det tidigare idag, med länk till artikeln. Testa att söka så hittar du säkert länken.

• lurksmulan

Underligt nog fanns det en artikel på Aftobladet föräldrar i morse, men nu är den borta.

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • 3 hjärtan

okej.. ska kika.. hoppas det går att bläddra sig till det.. för söksidan här är ju värdelös!

• Matanza

För att det innehåller opium och skulle kunna synas på drogtest. Blabla bla. står om det på både aftonbladet och expressens hemsidor.

Men jag tycker det mesta som skrivs om vad gravida inte får äta e ganska överdrivet.

Jag tillämpar min filosofi: allt med måtta, min BM tyckte det var sunt.

Så det där med vallmo lägger jag inte mycket vikt vid.

• Leeloo

Jepp opium kan det finnas i. Man framställer ju opium av en viss typ av vallmo men jag tycker det låter lite hysteriskt, för vilka mängder talar vi om egentligen?

Jag är inte nöjd med hur jag ser ut, jag är bara för lat för att göra nåt åt det
  • Pumsan78

herregud, snart kan man väl inte äta något! Det gäller väl att göra allt med måtta, precis som med allt annat här i livet.

• listo

Men innan man spinner iväg och ropar "hysteri" så kanske det kan vara värt att läsa artikeln, t.ex. i Expressen...

---------------------------------------
    I Sverige har Livsmedelsverket inte bedömt risken för biverkningar av vallmofrön som allvarlig.
    - Det stora problemet med vallmofrön är att de ger utslag i drogtester. Det är viktigt och där krävs det stor vaksamhet. Risken för förgiftning har vi däremot bedömt som liten och vi har inte drivit frågan, säger Ulla Beckman Sundh, toxikolog på Livsmedelsverket, till SvD.
    ---------------------------------------

Alltså... ingen ko på isen, det är inte förbjudet för gravida att äta vallmofrön.

• 3 hjärtan

undrar hur mycket vallmofrön man måste äta för att bli hög av opiumet =) haha...

tror inte heller det är nån jättefara.. är ju inte så ofta man äter vallmo heller.. mer än på nåt bröd någon gång..

• whitetiger

gravida ska heller inte äpplen för det ger utslag på alkotestet
    ni ska inte äta nått överhuvudtaget för det är alltid nått ohälsosamt i maten :)

• Leeloo
    whitetiger skrev 2007-03-27 16:13:00 följande:
    gravida ska heller inte äpplen för det ger utslag på alkotestet ni ska inte äta nått överhuvudtaget för det är alltid nått ohälsosamt i maten :)
    Ja precis, sluta ät alla gravida. Det är absolut bäst, och andas inte för då kan ni få i er avgaser.
    3 hjärtan skrev 2007-03-27 16:10:54 följande:
    undrar hur mycket vallmofrön man måste äta för att bli hög av opiumet =) haha...tror inte heller det är nån jättefara.. är ju inte så ofta man äter vallmo heller.. mer än på nåt bröd någon gång..
    Säkert en hel hög. Undrar om man åker dit för narkotikapåverkan? Kan man langa vallmofrön på plattan tro?
    Jag är inte nöjd med hur jag ser ut, jag är bara för lat för att göra nåt åt det
  • Leeloo
    3 hjärtan skrev 2007-03-27 16:23:03 följande:
    Leeloo, haha, det måste jag testa! en extrainkomst kan ju aldrig vara fel!
    Eller hur? Nån liten fjortis kan man alltid lura på en påse vallmofrön!
Svar på tråden Skulle vallmofrön vara farligt??