• Minimor78

Han markerar inne!

Har en hanhund på 8 mån. Han är rumsren, men han envisas med att markera inne!
    Han verkar skvätta på saker som "står ut", tex pallen i badrummet, leksaker filt på golvet mm mm.

Har tagit honom på bar gärning ett par ggr men det hjälper inte. Oftast sker det när ingen ser.
    Vad ska jag göra? Jag har tröttnat på kiss överallt =(

• Svar på tråden Han markerar inne!
  • Adorable Misfit

Min ena katt holl ocksa pa sadar. Det slutade tvart, over en natt, nar vi lat kastrera honom. Sa om du inte tanker avla pa din katt, sa ar det definitivt vart att tanka pa kastrering. Har tyvarr inga andra tips for hur man kan fa bukt med problemet.

• Skruttis82

prata med en veterinären. om du inte ska ta valpar eller ställe ut han, så är det kanske en lösning att låta kastrera honom.

• Minimor78

Jag ska visserligen inte avla på honom, men vill inte kastrera honom. Hoppas att det finns ngt annat sätt.

• Skruttis82

ok, kanske finns nån annan lösning. prata med en veterinär, de kanske har nåt annat förslag

• bastarden

minimor, varför vill du inte kastrera? många veterinärer rekommenderar att kastrera hanar om de inte ska avlas på. har själv en av mina kastrerade.

annars kan du ju ha honom kopplad inomhus o på så sätt försöka på bukt på det?

• MAALIN78

Hejsan!! Jag har oxå en o kastrerad hanne. Han markerar inte nu längre men gjorde det förrut. Jag sprayade citrondoft där han varit o kissat o för mig fungerade det. Jag tror ja tog vanlig allrengöring med citron doft. jag funderar starkt på att kastrera min hanne av många olika anledningar, men samtidigt så vill ja ju ha samma hund....ibland kan dom ju bli så förändrad då man kastrerar dom.

• Minimor78

Jobbade på smådjurssjukhus förut & såg där en del som gör att jag inte vill kastrera.
    Bla kan hanarna bli inkontinenta efter ett antal år + personlighetsförändrade.
    Trim är jakthund så jag vill inte att han ska bli "slö & hemmatam". =)

• Fröken85

Ville bara säga att cesar (the dog whisperer) rekommenderar matt man kastrerar hanhundar som inte ska avlas på för deras egen skull. De mår bara dåligt när de inte får utlopp för sina hormoner....

• Gnista

Det kommer inte gå att få honom att sluta om du inte tar honom på bar gärning. Om du gör det, spruta med en vattenspruta på snoppen precis när han lyfter på benet.

Men jag rekommenderar faktiskt också kastering. Han gör ju det för att han precis blivit fysiskt könsmogen, och vill markera revir. Av någon anledning är vi så himla försiktiga med detta i Sverige. I USA kastreras alla som inte ska gå i avel.

Lycka till och hoppas du finner en lösning som passar dig

• Adorable Misfit

*skrattar at mig sjalv* Jag maste ha katter pa hjarnan (eller tja, jag hade i alla fall en i knat nar jag skrev mitt forra inlagg). Nu ser jag ju att ditt inlagg handlar om en hund!! Forlat for att jag ar sa tankspridd. :) Lycka till med honom, i alla fall.

• Gos Mys

Har en hane på 5 år som markerar inne, inte ofta men det händer, alltid på nya mattan, gardinen eller något annat som är bökigt att tvätta.
    Vi har försökt med allt och det enda som hjälper är "snoppskydd" en tygremsa som man sätter runt magen så att den sitter för snoppen, man lägger i ett trosskydd som man enkelt byter ut om han skvätter ändå.
    Min hane kissar inte när han har snoppskyddet på sig så det funkar! Superenkelt!

Anledningen till att jag inte kastrerar honom är att han är avelshund, men så fort han är klar med de så ska kulorna bort.

• presens konjunktiv

Min hund gjorde också det i åttamånadersåldern när han hade varit rumsren ett tag. Första gången jag såg honom fick han sig en blåsning, men när han efter det hoppade upp i sängen för att markera på min kudde, då jävlar. Jag är inget fan av strikt uppfostran och tror mer på positiv förstärkning, men han åkte ner på rygg och fick sig en utskällning som heter duga. Sen dess har han inte gjort om det.

• Hallonpajen

Ja, 8 månader är ju precis den ålder som kallas "fysisk könsmognad" - när tikar börjar löpa etc. Det är jätteviktigt att befästa sitt ledarskap under den här perioden. Har man inte ett ordentligt befäst ledarskap innan är det här ett väldigt typiskt beteende.

Som presens konjunktiv skrev så lyckades hon nå sin hund med en rejäl blåsning - nu behöver inte just den metoden vara rätt för alla, men anledningen till att det lyckades var att hunden troligtvis insåg vem som var ledare (i kombination med annat oxå skulle jag tro) och därför slutade markera inomhus.

• Minimor78

Tack för tipsen.

Jag ska vaka över honom när han är inne & jobba lite mer med ledarskapet.
    Ska anmäla oss till en kurs så kanske vi får lite mer övningar.

• jea85

Min hane höll på likandant. Efter ett tag slutade han här hemma. Men då gjorde han de hos ALLA andra. Mina föräldrar, mina svärföräldrar, vänner o s v. Efter ett tag kunde vi inte ens gå promenader med honom, de enda som fanns var tikar markera tikar marker. Nu är han kastrerad o jag har aldrig varit med om en goare hund. Om man inte ska avla på hunden tik som hane, varför ska man då vara så egoistisk o låta dom lida?? Inte vilja äta, behöva hävda sig mot allt o alla?? De är ju bara elakt egentligen!!  Jag gör tumman upp om o om igen för kastrering när man inte har en hund med topp psyke osv o ändå inte ska avla!! Lycka till!!

Svar på tråden Han markerar inne!