• Tre älskade barn

Ni som tror att russin och torkad frukt är så hemskt bra för små barn.... **LÄS**

Gå ner på punkt 9 i denna länk...

Läs gärna resten oxå.. ganska viktig information.

http://www.mjolkframjandet.se/__data/assets/pdf_file/378/Barnochtander.pdf

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-27 20:34:21:
    Måste uppdatera mej lite..

MINA barn äter godis OCH torkad frukt.

Vill bara bevisa för dem som tror att torkad frukt är nyttigare än godis att så inte är fallet.
  • Svar på tråden Ni som tror att russin och torkad frukt är så hemskt bra för små barn.... **LÄS**
  • Sencha

Jag tycker ändå att det är ett bättre alternativ än godis på lördagarna. Alltså: hellre en liten ask russin än en påse godis.

• gresligagreta

jag säger hellre choklad än ett paket russin

• Tre älskade barn

Men alltså, torkad frukt innehåller 70-80% socker jämfört med färsk frukt som innehåller 10-15% bara.

VARFÖR inte ge färsk frukt om dom inte ska äta onyttigt.

• Tre älskade barn
    gresligagreta skrev 2007-03-27 20:31:09 följande:
    jag säger hellre choklad än ett paket russin
    Ja, jag håller med dej. MYCKET bättre. Oxå ett par tag med tandborsten efter det så är ju risken för karies så gott som utesluten..
  • Linny

Färsk och torkad frukt innehåller i alla fall inte massa färgämnen o annat mysko som godis gör.. Så jag ger ändå hellre det än godis. Det är inte bara pga. karies som jag inte ger sonen godis... Han har visserligen bara smakat russin en gång. Brukar istället ge färsk frukt som äpple, päron, banan osv..

• Cindra

Och jag säger att "allt" är ok, men givetvis i rimliga mängder och anpassat till barnets ålder!
    Ingenting är bra när det går till överdrift!!!

• Themis

Jag säger som Sencha, och man kan faktiskt ge vatten till att skölja med och borsta tänderna efteråt.

Torkad frukt är ändå hundra gånger bättre än godis som innehåller en förskräcklig massa tillsatsämnen och färgämnen varav jag redan är allergisk mot några stycken.

• Sencha

Åh, han äter massor med färsk frukt också.

Men han gillar russin.

Det är väl ingen som ger lördagsgodis för att det ska vara nyttigt? Utan det är frågan om att ibland få unna sig något som man tycker speciellt mycket om, ÄVEN om det inte är jättenyttigt?

Hemma fick vi för övrigt nästan aldrig mariekex, just för att det klibbar fast så fasligt i tänderna.

• Severus

Färska frukter skurna i bitar/stavar/kuber mm är perfekt lördagsgodis.
    Inte bara äpple och banan, utan lite andra sorter; druvor, papaya mm
    Måste inte vara färgämnen som blandats med socker och avfall från grisar....(gelatin) för att få en lyckad tv-kväll.

• Sencha

Jo, precis, den torkade frukten innehåller i alla fall inte en massa konstiga tillsatser.

För övrigt gillar vår son inte choklad.

Svar på tråden Ni som tror att russin och torkad frukt är så hemskt bra för små barn.... **LÄS**