• Jennie Brunflo

Angående extraarbete och 15-timmarsbarn på förskolan

Vill gärna att många svarar här:

Om man har sitt barn 15timmar i veckan pga arbetslöset och sedan får jobba, vad händer då med dessa 15 timmar?
    Säg att du får jobba ca 1-2dagar varannan vecka.

Får du fortfarande ha ditt barn på förskolan de "vanliga" 15timmar i veckan eller?

Bakgrunden är att där jag jobbar och där jag har mitt barn är att naturligtvis får barnet gå sina vanliga 15 timmar och får föräldern sedan jobb så är det ju bara att barnet är hos oss de timmar det är jobb.
    På min svågers nya förskola (de har flyttat så sonen har ny förskola) där får man inte ha barnet på förskolan mer än de timmar man jobbar om man har extraknäck. Har man inget extraknäck får man ha 15 timmar i veckan. De tycker att man ska ha barnet hemma när man är ledigt, fast min svåger tycker ju att man inte är "ledig" om man är arbetslös.
    Nu har min svägerska fått extraknäck och jobbar då ca 1-2dagar ungefär varannan vecka, och då får de inte längre ha barnet på förskolan 15 timmar i veckan.

Jag tycker det låter bakvänt, men hittar inget skrivet om det hela. Är det någon som vet om det finns något skrivet på nätet eller i lagen eller något sådant?

• Svar på tråden Angående extraarbete och 15-timmarsbarn på förskolan
  • WhiteTrash

Men vänta nu, vad menar du? Om din svåger får ett jobb från kl  07.00 och 16.00 en onsdag så har han alltså haft sonen på dagis 3 timmar /dag måndag och tisdag och barnet går ca 6.30 till 16.30 på onsdag, men får alltså inte komma mer resten av veckan ?

• Speldosan

Det är så olika hur det fungerar på olika förskolor, så jag tycker att du ska ta kontakt antingen med rektorn till din förskola eller den som är ansvarig för barnomsorgsplacering på kommunen. Då får du rätt svar för er.
    Jag vet inte om du betalar för dessa 15 tim eller inte, men gör du det så spelar det väl ingen roll om du hoppar in och jobbar. Är du arbetslös så är väl meningen med att ha barnomsorgen att du ska ha tid att hoppa in och jobba samt söka jobb? Så skulle jag tro i alla fall. Lämna in schema för hur du ska jobba så personalen vet vilka tider ditt barn ska ha om de ändras. Tyvärr är det så på de flesta förskolor att 15 tim-barnen har "samma tider" dvs, antingen 3 dagar/vecka 5 tim/dag eller 5 dagar/vecka 3 tim/dag, och då är det under den pedagogiska delen av dagen (ex 9-12 eller 9-14, beroende på mattider osv, för alla 15timmars...).

• gladlouise

jag frågade exakt samma fråga på mitt dagis idag..för tillfället har vi henne där 15 timmar i veckan pga att jag är arbetslös.
    och på det dagiset jag frågade så sa dom att om jag jobbar enbart en dag i veckan, så får dottern bara vara där den dagen...resterande dagar tar dom inte emot henne på dagis utan då får jag vara hemma med henne..
    vilket jag tycker är dumt, eftersom vi kommer få betala maxtaxa för dotterns dagisplats, känns ju lite dumt att vi skall behöva betala 1200 spänn i månaden ifall hon bara är där 1 gång i veckan :(

nån som vet om jag får ta ut föräldrapenning dom dagar jag är hemma med dottern?
    asså om jag får ett jobb som är bara en dag i veckan..får jag då ta ut föräldrapenning för dom dagar jag är hemma med dottern?

• gladlouise

visst skall man inte ha ungen på dagiset om man är ledig, de är inte det jag blir irriterad över, men varför skall man betala maxtaxa när barnet bara är där 4 dagar i månaden...1200 spänn för 4 dagar..no way!

• gladlouise

hmm kanske missuppfattade din fråga :S

• Nalle Puh73

Hos oss får barnen vara sina 15 timmar även om jag får jobba nån dag under veckan. Behöver jag mer tid för att jag får jobba så får jag köpa upp tid till heltid för den veckan. Så om jag får vikariera t.ex måndag 8 timmar så får ändå W vara på förskolan tis- fredag 9-12 men jag får betala för heltid den veckan.
    Låter jättekonstigt att dom kan neka att barnet får komma, som arbetslös har man ju förskola för att kunna söka jobb om man då inte har rätt att lämna barnet där så faller ju det. Tror faktiskt inte dom har rätt att göra så. Hur ska jag som arbetslös kunna söka jobba (besöka AF, interjuver m.m) om jag inte får lämna barnet på förskolan bara för att jag gått ut och jobbat nån dag.
    Det är ju en annan sak om man får ett längre vikariat och går på fast schema då hamnar man ju i ett annat läge. Då har man ju ett schema som barnet ska följa lika väl som barn till fast anställda har ett.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Jennie Brunflo

Gladlouise:

Nej, föräldrapenning får du ta ut när du är föräldraledig. Och är du föräldraledig får du inte ha dagisplats.

Vad jag menar är alltså så som gladlouise skriver. Om man får jobb en dag i veckan så får barnet bara vara där de timmarna, inte mer.
    I min svågers fall så får de lämna in de tider de vet. Denna månad två dagar. Då får barnet enbart gå 2 dagar på förskolan på hela denna månad.

Jag tycker det är lite bakvänt.

• Snigel84

Hej.. Det är mig och min son som det pratas om

Jag har en timanställning som personlig assistent. Jag har tidigare jobbat 77% men sen min brukare avled för en och en halv vecka sen så har jag inget jobb, men har fortfarande kvar anställningen. Jag ska få hoppa in som vikarie om någon blir sjuk men just nu har det bara blivit 1,5 dag och inget mer.

De på vårt dagis säger att jag ska vara hemma med Rasmus när jag inte har jobb...även om jag inte får jobba nånting, för jag har ju min anställning kvar. Han får vara på dagis de dagar jag får rycka in och jobba. Hur ska jag då kunna söka jobb?
    Varför ska jag ens ha dagisplats om rasmus adrig får vara där? A-kassan kräver ju att man har barnomsorg men jag har inte särskilt gott om pengar så att betala för att ha en plats "standby" är ju inte så kul. Jag kan gå med p att han inte får vara på dagis en vecka om jag fått rycka in o jobba mer än 15 timmar den veckan. Men att säga att jag inte får ha Rasmus på dagis en vecka som jag är helt arbestlös är ju helt fel!

Så alternativet för mig, för att få ha Rasmus på dagis, är ju att säga till chefen att antingen fixar de så jag får mer jobb eller så säger jag upp mig... och om de kan erbjuda mig mer jobb längre fram så får de anställa mig igen då...det är ju helt sjukt!
    Förskoleläraren skulle ringa rektorn idag o prata med henne om det, hon tyckte också det verkade som en dum regel. Hon skull höra av sig sen till mig så vi får väl höra vad de säger sen... Men jag vägrar betala för nåt jag inte kan utnyttja.. Och det hjälper ju inte att byta dagis, reglerna är väl detsamma i hela kommunen?(örebro)
    När vi bodde i Kumla var det ALDRIG sånt här krångel. Rasmus fick vara på dagis åtta till elva och sen längre de få dagar jag jobbar.

• Snigel84

Alltså.. är det inga som blir sjuka på en månad, så jag får rycka in o jobba, så har jag betalat för en dagisplats vi aldrig ens utnyttjat!!!

• Snigel84

Alltså.. är det inga som blir sjuka på en månad, så jag får rycka in o jobba, så har jag betalat för en dagisplats vi aldrig ens utnyttjat!!!

Svar på tråden Angående extraarbete och 15-timmarsbarn på förskolan